איפה טעינו? 4 סיבות לטעויות הנפוצות שלנו

שיתוף

איפה טעינו? 4 סיבות לטעויות הנפוצות שלנו

הספר "מדוע אנחנו טועים" של ג'וזף האלינן, מספק תשובה לאחת השאלות המענינות ביותר הקשורות לתהליכי החשובה שלנו.

הספר מסביר על ההטיות הרבות שקיימות אצל כולנו, וגורמות לכולנו לטעות כל הזמן. הנה 4 סיבות מתוך כלל ההטעיות המתוארות בספר:

1. טעינו כי היינו אופטימיים מדי
האם הצטיינת בתיכון? מחקר שביקש מסטודנטים להיזכר בציוניהם בתיכון הראה ש 30-40% מהם הטו את הציונים שלהם כלפי מעלה. זו דוגמה אחת המראה עד כמה אנחנו נוטים ליפות זכרון באופו שמחמיא לנו. מחקרים אחרים מראים שאנו זוכרים את שיטות ההורות שלנו יותר טוב מכפי שהיה במציאות ושהפנים שלנו נראות לנו מושכות יותר מכפי שהן באמת. פעולת הטיה דומה מתרחשת גם לגבי עובדות שאנחנו ממהרים לשפץ וכך ראיית העולם דרך משקפיים ורודת גורמת לנו לטעויות רבות.

2. טעינו כי נצמדנו לרשמים ראשוניים:
שינית פעם תשובה שכתבת במבחן? כמעט 80 שנות מחקר על שינוי תשובות במבחנים מגלות לנו כי רוב השינויים נעשים מהשגוי אל הנכון ורוב בני האדם המשנים את התשובות שכתבו משפרים את הציונים שלהם. סקירה מקיפה שבדקה 33 מחקרים על שינוי תשובות במבחנים ובאף אחד מהם שינוי התשובות לא הזיק לנבחנים. גם כאשר מספרים לסטודנטים הם נוטים בכל זאת לדבוק בתשובותיהם הראשונות. משקיעי מניות מגלים אותה התנהגות. גם כאשר שמעו שטעו בבחירה מסוימת, 70% מהם ממשיכים לדבוק בבחירתם הראשונית. גם כן, יש מידה מסוימת של אופטימיות שמונעת מאיתנו לעצור ולבחון מחדש החלטות שכבר קיבלנו.

3. טעינו כי ריפרפנו

המוח שלנו לא רוצה לבזבז זמן ולכן נוטש פעמים רבות בדיקה של משהו כאשר יש תחושה ברורה שאין מה לבדוק. בספר מובאות דוגמאות של בודקי מטענים בחיפוש אחר כלי נשק או רדיולוגים בבתי חולים המחפשים גידולים סרטניים. אצל רדיולוגים יש, לפי הספר, 30% טעויות באבחון, כאשר 90% מההחמצות באבחון היה בולטות מאוד אך הרדיולוגים לא ראו אותם. בודקי מטענים בנמל תעופה באוהיו החמיצו 60% מכלי הנשק שהוטמנו במטענים שנבדקו. כיצד הדבר אפשרי כאשר מדובר באנשי מקצוע מיומנים? כי גם הם כמו כולנו, מרפרפים ונוטשים כאשר בין תשובה נראית לעין. מצד אחד זה יעיל וחוסך זמן, ושוב מבטא איזשהי אופטימיות יתרה שקיימת אצלנו, מצד שני זה מגביר את הסיכוי לטעות.

4. טעינו כי לתוכן לא היה משמעות:
תוכן ללא משמעות היא פחות זכיר ולכן יש יותר סיכוי שנטעה לגביו. החשיבות ביצירת משמעות לתוכן מסבירה הרבה מתהליכי החשיבה והלמידה שלנו. כאשר אין יכולת לקשר תוכן מסויים למשהו שמשמעותי לנו, יהיה קשה לנו לזכור וכנראה שנטעה יותר.

לכניסה לקישור לחצו כאן

x