האם תמו ימי התיאוריות בנושא סגנונות למידה?

שיתוף
מה משפיע על המוטיבציה שלנו? מסתבר שהגורמים המשפיעים על המוטיבציה שלנו מורכבים ממה שחשבנו. בהרצאת המליאה בכנס הנושא סגנון הלמידה מעסיק רבות אנשי חינוך ואנשי פיתוח למידה. הנושא נחקר רבות ומודלים רבים נבו סביב העדפות כאלו ואחרות של לומדים והקשר בינם לבין יכולת ההצלחה שלהם.
הידיעה העמוקה שכל אחד מאיתנו שונה מאוד בסגנון והעדפות הלמידה שלו מחייבות אנשי למידה המתכננים אירוע למידה לבחון כיצד הפתרון שהם בונים עונה לכמה סגנונות והעדפות של קהל הלומדים. לעיתים הדבר מביא להשקעה מוגברת בתכנון תהליך הלמידה. בחודשים האחרונים החלו להתפרסם שורה של מחקרים המפריכים קיומם של סגנונות למידה באופן המובהק שנהוג היה לחשוב בעבר. חלק ממחקרים אלו פורסמו לאחרונה על ידי של הפסיכולוגית החינוכית דר' רות קלארק אשר הופיעה בכנס ה- ASTD שהתקיים במאי 2010 בשיקגו.
בהרצאה הציגה קלארק מחקרים רבים ושברה מספר מיתוסים בתחום הלמידה.
אחד המחקרים בחן אפקטיביות של למידה על קהלים שונים באמצעות מגוון ערוצי למידה: למידה באמצעות סרט, למידה עצמית במחשב, למידה בכיתה, או למידה מול חוברת. פיתוח ההדרכה בוצע באופן מקצועי וזהה ככל שניתן על כל אחד מהם. במחקר נמצא כי לא היה הבדל באפקטיביות הלמידה בין הערוצים. כולם היו אפקטיביים באותה מידה.
מיתוס נוסף שקלארק עוסקת בהפרכתו הוא מיתוס "סגנון הלמידה הויזואלי" לעומת "סגנון הלמידה השמיעתי" והיא מציגה מחקרים על פיהם בעלי העדפות שונות לומדים באותה מידת אפקטיביות מול שני הסגנונות ובכל מקרה סגנון הלמידה הויזואלי טוב יותר לכולם.
למעשה, האהדה שאנחנו מגלים כלפי צורת למידה אחת לעומת אחרת, ובכלל עצם שביעות הרצון שלנו מתהליכי למידה אינם מנבאים אפקטיביות למידה לאחר מכן, כך שפעמים רבות ההשקעה המבוצעת בחוויית למידה ובשביעות הרצון של הלומד ורמת ההנאה שלו, לא מבטיחים למידה אפקטיבית.

עוד על דר' רות קלארק לחץ כאן.
x