חדשנות בלמידה – יש דבר כזה?

שיתוף

אתחיל בכמה מילים על מה היא בכלל חדשנות. חדשנות מחליפה את הקיים במשהו חדש ואחר, משהו המציע ערך ייחודי לקהל יעד מוגדר של לקוחות. בעולם הלמידה הארגונית כולנו אוהבים לדבר על חדשנות ועל טרנדים בלמידה. בהתאמה להסבר לעיל, אנחנו מחפשים אחר "הדבר הגדול הבא" שיחליף את הקיים (עוד לומדה של 30 דקות או עוד קורס פרונטלי), במשהו עם ערך ייחודי לקהל יעד הלומדים שלנו (למידה סלולרית? שימוש במסכי פלסמה כדי לייצר למידה בארגון בו פלסמה מותקנת בכל קומה?).
בחודש ספטמבר נערך כנס החדשנות של דה-מרקר במהלכו השתתפתי בהרצאה על טרנדים. המרצה, חוקרת הטרנדים עדי יופה, הציגה בהרצאתה 5 מדדים לבחינה האם התנהגויות חדשות ומעניינות הן באמת התחלות של טרנדים. אם בודקים את הטרנדים החדשניים, דברים הגדולים הבאים בעולם הלמידה הארגונית, הרי שהם אינם עוברים את המבחן בהצלחה.

  1. תפוצה – מימד זה בוחן את מידת שכיחות התופעה.
    ומה קורה אצלנו? מעטים הארגונים בישראל שהצליחו ליישם ולהטמיע פתרונות למידה אחרים וחדשניים. מעט מאוד למידה סלולרית, למידה באמצעות וידיאו, למידה באמצעות מדיה כמו טלביזיה או פלסמה.
  2. יזמות – מימד זה בוחן האם קיימים קונספטים התואמים את התופעה. ומה קורה אצלנו? ישנם מעט פרוייקטיים יזמיים בארץ ובעולם שונים על למידה אך הם אינם מוטמעים בארגונים או במוסדות לימודיים אקדמאיים שונים.
  3. מוטיביציה – מימד זה בוחן האם קיימת מוטביציה צרכנית המסבירה את התופעה? האם השוק מספק פתרונות למוטיבציות? ומה קורה אצלנו? נדמה כי המוטיבציה הלימודית גבוהה, תחושת הרוויה מפתרונות קיימים היא רבה אך המגבלה התקציבית היא החסם העיקרי ביישום למידה טרנדית, אחרת.
  4. טרנד נגדי – מימד זה בוחן האם קיים טרנד נגדי? ומה קורה אצלנו? אין שום דבר…
  5. זמן – מימד זה בוחן כמה זמן התופעה נמשכת? ומה קורה אצלנו? בדיוק כמו שבודקים את תפוצת פתרונות הלמידה הטרנדיים הם כמעט לא קיימים וכמובן שלא לאורך זמן.

נדמה כי כל פרצי החדשנות האחרונים בעולם הלמידה הארגונית לא עומדים מול כוחה של המציאות. היעדר תקציב ורצון עז לייצר למידה מהירה (Time to Market) מחייבים אותנו לחזור לפתרונות למידה מוכרים.

x