מה קורה כשאנחנו פשוט לא יודעים?

שיתוף

בימים הראשונים של כניסה לתפקיד ועוד יותר לארגון חדש, עומדים בפני העובד אתגרים לא פשוטים: אישיים, חברתיים ומקצועיים.

כמי שעבר בימי חייו בין מספר מסלולי קריירה אפשריים (בשדה המקצועי, האקדמי והנוכחי), מצאתי את עצמי לא פעם נכנס לתוך עולם תוכן או תפקיד בלתי מוכרים. בראייה לאחור, אני חושב היום שהייתי שמח לדעת אז, עצה חכמה שקיבלתי ברבות הימים מאדם חכם: גם אם אתה לא יודע כלום, כדי להצליח בתחום מסוים, השקע את מאמצי הלמידה שלך בדבר אחד ואחד בלבד – להבין מי כן יודע. ואז לשאול אותו. כמה פשוט, ככה קל. צריך כמובן גם לנסח את השאלה בבהירות אבל חשבו לרגע כמה זה מהפכני: לא צריך לדעת את התשובות לשאלות, רק לזהות מי כן יודע ויוכל לתת את המענה. זוהי עצה טובה ששמחתי לגרוף בשתי ידיים ושנכונה תמיד, תמיד. ואין הביישן למד!

למידה 2.0 הפכה זה מכבר למילה חמה שנכנסת לכל מאמר שמנסה להשמע מעודכן. ועדיין, אי אפשר לזלזל בפתרונות הייחודיים שאופי למידה זה מציע ללמידה בארגון. אם הדרך המהירה ביותר לקנות מידע כדי להשתלט על תחום עשייה חדש היא להבין מי יודע, רשתות חברתיות מספקות דרך רוחבית שמאפשרת תקשורת ישירה בין עובדים בארגון, במודל "שיחות מסדרון מתוכנן".

למה הכוונה? תארו לכם שהאדם שיודע את התשובות לשאלותיי יושב בחדר שמולי, הוא במקרה בכיר ממני אבל אנחנו בקשר ידידותי, אנחנו נפגשים במסדרון, אני מכניס את הראש שלי לחדרו או שולח לו מייל עם שאלה זריזה. כל הדברים האלה עונים בבירור על המושג למידה. ואולם למידה כזו אינה בהכרח מועילה עם הארגון: היא מפוזרת, לא שיטתית או נצברת, מרובה בחזרות והחסרות, ועשויה לגזול משאבי זמן יקרים של חברי הבכיר, כמו גם זה שלי.

דומה שדרך הזהב של למידה חברתית היא ביצירת פלטלפורמות שמאפשרות לעובדים להגיע זה לזה באופן ישיר, לא רק מעבר למסדרון, על פי פילוח של תחומי עניין וידע, להגדיר בצורה פשוטה "מי יודע" ולאפשר לתקשורת הזו להתרחש בצורה מנוהלת ומתועדת יותר ובהכרח אפקטיבית יותר.

כפי שתיאר מנכ"ל החברה גדעון זילר בסקירת התעשייה שבוצעה על ידו בכנס ההדרכה של ירחון משאבי אנוש השנה, אחת הבשורות המשמעותיות בתחום ההדרכה היא הפיכת תפקיד מחלקת ההדרכה מהיצרנית הבלעדית של הלמידה למאפשרת ללמידה להתבצע. מייצור לאפשור.

מודל זה יוצא מתוך הנחת העבודה שמחלקת ההדרכה אינה בהכרח יודעת הכול וגם לא צריכה להיות כזו. ברוח העצה מעלה, היא כן צריכה לדעת מי כן יודע, ולאפשר את הגישה אליו ללמידה מיטבית.

x