מחקרים ו- 6,000 נבדקים מוכיחים: לומד שמסביר לעצמו את החומר יצליח יותר מלומד שהסבירו לו את החומר.

שיתוף

עדיף לבקש מהלומדים שיסבירו לעצמם את מה שלמדו מאשר שמדריך, מורה או חומר כתוב ימלאו תפקיד זה.
כך מתברר מתוך מטה-מחקר רב היקף.
המחקרים השוו תוצאות למידה בתהליכים בהם הלומדים התבקשו להסביר מה למדו, לעומת תהליכים בהם מורה או מרצה ביצעו זאת עבורם, או בהשוואה לעבודה אישית שעשו מול התוכן (כגון כתיבת סיכום שיעור, הקראה של הסיכום בקול רם או פתרון תרגילים).
מהו כוחו של הסבר עצמי של הלומד שגורם לתוכן להיחרט בזיכרון חזק יותר מכל טכניקה אחרת?
החוקרים מסבירים שהסבר עצמי (בעיקר הסבר בכתב אך גם הסבר בע"פ) בונה ללומד את החיבורים והקשרים בין התכנים השונים באופן שמגדיל את רמת ההבנה של החומר.
התהליך של הסבר עצמי גורם ללומד לפתח מודעות למה הוא לא יודע, לראות איזה מידע חסר לו, לבקר את ההבנה שלו ולזהות חוסרים בין הידע החדש שרכש לידע הקודם שהיה לו.
לכניסה לקישור לחצו כאן

x