מי מרוויח יותר ממשוב עמיתים - זה שנותן או זה שמקבל?

שיתוף

מי מרוויח יותר ממשוב עמיתים – זה שנותן או זה שמקבל?

נהוג לחשוב שמי שמרוויח ממשוב עמיתים הוא מי שמקבל את המשוב, אך מסתבר שמי שנותן את המשוב מרוויח אפילו יותר ומתמודד טוב יותר עם משימות מאתגרות הקשורות לחומר הלימוד.

משוב עמיתים נחשב ל"פטנט" טוב כי בתהליכי למידה מרובי משתתפים אי אפשר לתת משוב אישי לכל אחד.

משוב שהמשתתפים נותנים אחד לשני מבטיח שכל לומד מקבל התייחסות לעשייה שלו ואם מרגילים את הלומדים למנגנון כזה, מרוויחים עצמאות גדולה יותר של הלומדים ואפשרות שהם ימשבו אחד את השני גם מחוץ לכתלי הכיתה.

אבל, ויש אבל גדול, רבים נמנעים לשלב תהליכים כאלו בגלל האיכות הנמוכה של המשוב שהלומדים נותנים אחד לשני והאתגר לנהל פעילות כזו בזמן מפגשי למידה. המתנגדים ממשילים זאת לעיוור שמוביל עיוור אחר.

סדרת ניסויים בשנים האחרונות בחנה הן את האפקטיביות של שיטה זו, לעומת קבלת משוב כתוב (מעין "פתרון בית ספר") וגם ניסתה לבחון מי מרוויח יותר ממשוב העמיתים, זה שנותן או שזה שמקבל?

בניסוי שהשווה בין משוב עמיתים למשוב עם "פתרון בית ספר" כתוב היה שיפור זהה בתהליכי הלמידה, כך שלפחות לפי מחקר זה, אין סיבה להירתע משימוש בשיטה זו.

ניסוי אחר, שנערך ב- 2017 ניסה לבחון מה קורה לכיתה שבה הלומדים רק נותנים משוב לעומת כיתה אחרת שבה כולם רק מקבלים משוב, כל זאת על אותה משימת לימוד.

באופן מפתיע, הקבוצה שנתנה את המשוב שיפרה הישגים יותר מהקבוצה שקיבלה משוב, והיכולות של קבוצה זו השתפרו גם בהתמודדות עם משימות חדשות.

הפעולה של מתן משוב לאחר היא פעולה שמלמדת ומשפרת את העבודה של עצמנו, לא פחות מהצד שמקבל את המשוב. מתן משוב זו פעולה אקטיבית מאוד, שגורמת לנו לראות נקודות גישה אחרות על נושא תוך שמירה על מרחק מסויים מהעשייה שלנו. תהליך כזה מגביר את החשיבה הביקורתית שלנו ומאפשר לנו לחלץ עקרונות מארגנים על הנושא באופן שמאפשר לנו להתמודד טוב יותר גם עם אתגרים חדשים שמגיעים.

לכניסה לקישור לחצו כאן

x