ניהול דאגות ועמימות

שיתוף

ניהול דאגות ועמימות

פסיכולוגים וחוקרי קוגניציה ממליצים לנו איך לנהל את הדאגות ואת תחושת אי הודאות המאפיינת את התקופה הנוכחית. הנה כמה מהתובנות שלהם על ניהול מיטבי שכזה:

לא לנסות לשלוט בזה:

לדאוג בימים שכאלו זו התנהגות נומרלית. ניסיון להפחית את חומרת התחושות שלך עלול דוקא לשתק אותך עוד יותר. התעלמות מהדאגה לא תהפוך אותך לגיבור על. דאגה מתונה היא בריאה והיא גם זו שתניע אותך לקבל את ההחלטות הנכונות לך.

לא לשפוט את עצמך:

לא כדאי להתייסר או לשפוט את עצמך על תחושות של דאגה. טעות גדולה במיוחד היא לחשוב שכולם מסביב נראים כאילו הם מסתדרים מצויין עם המצב ורק אצלך משהו לא בסדר. גם כאן, פעולות כאלו מרחיקות אותך מאיזון ולא מקרבות אותך אליו.

הנינוחות של ה-"עכשיו":

דוקא תקופות של דאגה ואי ודאות, הן תקופות להתמקד בכאן ובעכשיו. מחשבות יתר על העתיד יפגעו באפשרות לנשום, לשהות ואפילו להנות קצת מנינוחות שיש ב"עכשיו", על אף שהוא מבלבל ומתעתע. הדבר נכון בעיקר במצבים כמו שאנו חווים כעת, משבר מתמשך של שבועות וחודשים שהיכולת שלנו לשלוט בו מצומצם ממילא.

עיסוק בתחומים אחרים:

רבים מאיתנו מתמכרים בתקופות אלו לצריכת חדשות אינטנסיבית על אף שבמהדורות החדשות אין באמת הרבה חדש. גולשים ברשת בלי הפסקה? כדאי לנסות לשקוע גם לתכנים אחרים שאינם בתחום הקורונה כדי לאוורר קצת את הראש מרעשי החדשות היומיומיות.

זיהוי ערכי הליבה שלי:

בתקופות של דאגה וחוסר ודאות, קיימת סכנה לאבדן עמוד השדרה המרכזי שלנו, ערכי הליבה שעל בסיסם אנו חיים. זאת כתוצאה מתחושות של פורקן וצורך בהישרדות.
כדי להימנע מאבדן כזה, חשוב שנזכיר לעצמנו מהם הערכים שהכי חשובים לנו ושעליהם לא נתפשר, גם אם הדברים ילכו וידרדרו מסביבנו. הכינו לעצמכם (וכך תזכירו לעצמכם) רשימה של 10 ערכים מרכזיים שעל בסיסם אתם חיים. במצבים של קבלת החלטות, כדאי לנו לבדוק עם עצמנו, שלמרות החרדה, לא זנחנו את מה שחשוב לנו באמת בחיים.

לכניסה לקישור (ובו עוד הצעות לניהול הקוגנטיבי של עצמנו בתקופת משבר) לחצו כאן

x