רוצה ללמוד טוב יותר? בחן את עצמך

שיתוף
הקיץ החל ואיתו תקופת מבחנים. מחקר חדש שבוצע באוניברסיטת Purdue אינדיאנה השווה בין שתי שיטות למידה ובחן את האפקטיביות של הלמידה לאורך זמן. המסקנות מענינות גם את אלו שניגשים למבחנים בתקופה הקרובה וגם את אלו שעוסקים בפיתוח למידה כל השנה. זהו לא המחקר הראשון שמשווה בין שיטות למידה, אך המחקר הזה התמקד בהשוואה בין למידה בתחומי המדעים (בעיקר תפיסות מדעיות) באמצעות שינון וקריאת טקסטים לעומת למידה שבה הלומד בוחן את עצמו ו"מכריח" את עצמו לאחזר תוכן שהוא למד (למשל באמצעות כרטיסיות) מבלי לשנן את התוכן.

המחקר בוצע באוניברסיטה במדינת אינדיאנה באר"הב וכלל 200 סטודנטים שלמדו בשתי שיטות. קבוצה אחת למדה תוכן מדעי ושיננה אותו לקראת מבחן, והקבוצה השניה למדה תוכן ומיד עסקה בפתרון לשאלות הקשורות לתוכן שנלמד.
ההבדל באפקטביות הלמידה לאורך זמן גם במבחן עצמו וגם בבחינה נוספת שבוע לאחר מכן היה עצום. התלמידים שעסקו באחזור חומר באמצעות מענה על שאלות הקשורות לתוכן זכרו את התוכן והצליחו במבחן ב- 50% (!) יותר מאלו…

x