אוסף פרקטיקות לכל "התקלה" בכיתה

שיתוף

אוסף פרקטיקות לכל "התקלה" בכיתה:

תכננת מפגש למידה וההתנגדויות עולות על גדותיהן? הלומדים כל הזמן בטלפונים? כולם קרסו אחרי ארוחת צהריים ואין עם מי לדבר? אמורים להתחיל ב 09:00 והכיתה שוממת גם ב- 09:20? ואולי פשוט המחשב שלך לא מתחבר למקרן?

לא חסרות "התקלות" שמחבלות בלמידה אפקטיבית בכיתה, אז הנה סדרה של טיפים להתמודדות עם ההתקלות האפשרויות.

הטיפים נערכו על ידי אורית פרץ והוצגו וכמה וכמה סדנאות שהעברנו למנחים, מורים מרצים ומדריכים לאורך השנים.

גם הם הוסיפו עוד עוד תגובות אפשרויות להתקלות הכי קשות של "כיתה בהפרעה", והובילו לכמעט 100 רעיונות להתמודדות עם כל התקלה.

הפתרונות השונים יכולים להתאים במצב אחד ולהיות לא רלבנטיים במצב אחר לכן כדאי להכיר את כל האפשרויות ולהפעיל את הפרקטיקה הנכונה בכל אתגר ואתגר

קבלו 20 רעיונות מרכזיים להתקלות, פנו אלינו בתגובות או בפרטי לקבלת הערכה המלאה.

מה ההתקלה? סלולארי בכיתה

איך זה נראה:

– המשתתפים מניחים את הטלפון על השולחן באופן גלוי, בודקים הודעות ולא משתיקים את המכשירים.

פתרונות אפשריים:

– להפוך את הטלפון לכלי לימודי שמתשתמשים בו לפעילות המערבת את הלומדים בתוכן, ולא בווסטאפים.

הפקדה: לבקש מכל המשתתפים להפקיד את הטלפון בארגון, פינה או ערמה במרכז החדר.

טיסה: הכיתה עוברת למעין "מצב טיסה לפרק זמן מוסכם (לא באמת צריך לעבור ל"מצב טיסה" אבל איש לא בודק את הטלפון שלו, לדוגמה ל- 30 דקות).

מה ההתקלה? חוסר הקפדה על זמנים

איך זה נראה?

• ההדרכה מתחילה באיחור של 20 דקות.

• הלומדים לוחצים על יציאה להפסקה.

• לא חוזרים בזמן מההפסקה.

פתרונות אפשריים:

• מודלינג של המדריך- חשוב שהמדריך יפגין דוגמא אישית ויתחיל בדיוק בזמן באופן שגורם ללומדים המאחרים להרגיש שלא בנוח ולחוש החמצה. בפעם הבאה, יאחרו קצת פחות.

• הומור – לדוגמא: ניתן לכתוב את כמות הכניסות והיציאות על הלוח (במידה והמשתתפים מקבלים זאת בהומור), השיקוף מניע את הכיתה לגלות ערנות לחשיבות על שמירה על זמנים.

• מבט שווה אלף מילים – לוודא שהמאחרים רואים שאנו שמים לב לכך.

• המאחר מביא כיבוד למפגש הבא.

• להתחיל עם פעילות שללומדים יש אינטרס להיות בה ולכן להגיע בזמן.

מה ההתקלה? משתעממים ונרדמים

איך זה נראה?

לומדים לא מעורבים, לא משתפים פעולה, משתעממים, עוסקים בדברים אחרים, נעדרי חדווה.

פתרונות אפשריים:

• להפחית מע"מ (מנחה עומד ומדבר) לעבור לעבודה בקבוצות, עמיתים. פעילות שהיא חברתית ופעילה יותר

• שב"ש =שובר שגרה – משחק או תרגיל. כל דבר שמשנה את צורת ההדרכה וגורם למשתתפים להיות יותר פעילים.

• אנרגיה& אינטונציה – שינוי טון הדיבור לחזק וחלש יותר לצורך הדגשת חלקים חשובים מייצר הקשבה ועניין.

• הומור – שימוש בבדיחה/הערה. מייצר קשב ועניין. חשוב לשים לב שלא משתמשים בהומור שעשוי לפגוע או להעליב חלק מהמשתתפים.

מה ההתקלה? עייפות פחממות

איך זה נראה?

כל מה שקורה ללומדים אחרי ארוחת צהריים.

פתרונות אפשריים

• לשבץ דווקא הפעלה/משחק בחלק השני של יום הלמידה

• תנועה ותזוזה – ניתן להכין משחק התעמלות שקשור לחומר הלימוד ולעורר את הגוף מחדש.

מה ההתקלה? התנגדויות ללמידה

איך זה נראה?

• ונטילציה

• ציניות

• קטיעות מרובות של רצף הלמידה.

• הסטה לנושאים צדדיים.

פתרונות אפשריים:

• קביעת חוק "במקום אחר, בזמן אחר"- כאשר השאלה איננה רלוונטית לאותו הרגע, מוסכם שהיא תידון בנפרד ובאופן פרטני

• המנעו מוויכוחים מיותרים – הדרך הטובה ביותר למנוע ויכוח היא פשוט לא לתת לו דלק.

• לחזור לאמיל"י (אני מה יוצא לי מזה) – לברר עם הלומדים– מה חשוב לכם? מה חסר לכם בהדרכה? מה הייתם רוצים לקבל?

מה ההתקלה? תקלות טכניות

איך זה נראה?

• מחשב נייד לא מתחבר למקרן.

• מצגת לא עולה.

• אין שמע.

• נפל החשמל.

• נפילת אינטרנט.

פתרונות אפשריים

• הכינו פעילויות מראש כגון: סימולציות, משחקים וכו'.

• בצעו חזרה על התוכן הלימודי והגיעו למצב שניתן להעביר אותו גם ללא מצגת
. • שימוש באפלקיציות ייעודיות להקרנת וסנכרון מצגות דרך הסלולאר.

x