איך לא להתבלבל בין למידה אפקטיבית ללמידה כיפית?
איך לא להתבלבל בין למידה אפקטיבית ללמידה כיפית?
המילים 'למידה', 'מעורבות לומד' ו'כיף' מייצרות בלבול רב. פעילויות רבות "נופלות" בתפר שבין המושגים שנשמעים דומה אך אינם חופפים.
'כיף' (הנאה בזמן התהליך) יכול להגדיל מעורבות לומד אבל הוא לא בהכרח יוצר למידה אפקטיבית.
שביעות הרצון של הלומדים בעקבות פעילות למידה חווייתית וכיפית "מעוורת" לעיתים את אנשי הלמידה. במיוחד כאשר הפידבק של הלומדים הופך למדד היחידי שנבדק.
האם למידה יכולה לכלול פעילות כיפית? בוודאי. האם היא חייבת לכלול פעילות כיפית? ודאי שלא.
אז איך הפך ה"fun" למלך ומדוע הוא מבלבל את כולנו ומקשה עלינו לעיתים להבטיח למידה אפקטיבית?
הנה כמה סיבות אפשריות:
1. 🎊 יש המון הצעות בשוק למוצרים "כיפיים" שמבטיחים חווית למידה. קשה לעמוד בפיתוי ("חדר בריחה" תמיד נשמע טוב, גם אם לא תמיד כולם לומדים שם).
2. 🎊 אנשים צורכים ורוכשים תכנים מהנים מבלי לבדוק ולחקור לפני כן את המהות הלימודית ומידת התממשותה.
3. 🎊 כיף מצטלם נהדר ברשתות החברתיות, למידה מצטלמת קצת פחות…
4. 🎊 המערכות הלימודיות מודדות בעיקר את שביעות הרצון של הלומדים ואז כולם מכוונים לעמידה בהישג בתחום הזה.
אז מה, מפסיקים לכייף? מה פתאום!
פשוט בודקים ש"הכיף" הזה שיצרנו גם מסייע ללמידה אפקטיבית.
זה לא תמיד פשוט כי כשלומדים נראים מעורבים ונהנים קשה לזהות אם הם גם לומדים.
אז מה עושים? הנה טיפ פשוט אחד:
לא לוותר על הכיף אבל כן להתעקש שהפעילות הלימודית (ה"כיפית") תכלול בתוכה אלמנטים של בדיקת הידע באמצעות חידונים, שאלות, או דרישה להגיש תוצר כלשהו בעקבות הפעילות.
השילוב הזה לא יפגע בהנאה אבל כן יאפשר לנו להעריך האם היתה שם למידה אפקטיבית או לא ולתקן במידת הצורך בפעם הבאה.
לקריאת המאמר המלא לחצו כאן