מדוע אין תמיד קשר בין מה שאנחנו חושבים שלמדנו לבין מה שלמדנו באמת?

שיתוף

מדוע אין תמיד קשר בין מה שאנחנו חושבים שלמדנו לבין מה שלמדנו באמת?

– כי אנו מבלבלים בין הבנה להיזכרות

– כי למידה שהיתה לנו קלה, גורמת לנו לחשוב שהיא היתה מועילה

– כי תוכן מוכר גורם לנו לאשלייה של מסוגלות

יצאת ממפגש למידה והרגשת חוויה אפקטיבית? יש סיכוי שהפעלת אינטואיציות שגויות.

חוקרים מצביעים שוב ושוב על פער בין תחושה סוביקטיבית על משהו שלמדנו לבין המציאות האוביקטיבית.

על פי דר' פול פן, מחבר The Psychology of Effective Studying, לומדים רבים נמצאים באשלייה ופער בין הרגלי הלמידה שלהם, לעומת מה שבאמת עובד.

ממה נוצרת האשלייה?

מיד לאחר שלמדנו משהו, הוא "טרי" לנו ויש לנו יכולת ביצוע קצרת טווח.

אבל ביצוע קצר טווח לא מנבא יישום ארוך טווח.

הרגע שבו אנחנו מעריכים עם עצמנו איך היתה הלמידה מתרחש בצמוד לתהליך הלמידה ופה נוצר הפער מול המציאות.

האשלייה היא חזקה ולכן דר' פן ממליץ לנו להיות מאוד זהירים בלהגדיר לעצמנו מה היתה עבורנו למידה מוצלחת.

העובדה שהבנו משהו לא אומרת שהלמידה תישאר.

הוא מסביר שלמידה אמיתית דומה יותר למה שקורה לנו בחדר כושר.

דווקא ה"זיעה" והמאמץ הם אלו שמוכיחים את עצמם במבחני אפקטיביות למידה לטווח הרחוק, גם אם הם לא מראים תוצאות באותו רגע שהם בוצעו.

אז מה עושים כדי לא להיכנס לאשלייה עצמית של למידה?

הנה 5 רגעים נפוצים שיכולים להשלות את כולנו, וטיפ מהיר לדרך איך לא ללמוד אפקטיבי יותר

1. לימדו אותי משהו, הבנתי אותו ולכן זו היתה למידה אפקטיבית—- אולי זו אשלייה

כדאי לנסות לתכנן אירוע היזכרות שיחזק את הזכרון (לדוגמה להכין לעצמך שאלה על מה ששמעת ולענות עליה למחרת)

2. היה לי קל ללמוד ו"עבר חלק בגרון", זה גרם לי תחושה טובה של למידה מוצלחת. – אולי זו אשלייה.

יש סיכוי שרק נדמה לך שהיתה למידה מוצלחת., למידה פסיבית שבה הכל ברור והיא לא דורשת מאמץ, נוחה מאוד אבל עלולה להתברר כהכי פחות זכירה בטווח הרחוק.

3. קראתי מאמר או טקסט שוב ושוב (או האזנתי להקלטה), אני רואה כמה זה עוזר לי להבין ולזכור – אולי זו אשלייה

קריאה חוזרת גורמת לאשלייה של מסוגלות בגלל שהתוכן נראה מוכר, אבל לא בגלל שאני "בשליטה" לגביו.
דר פן ממשיל אותה לקריאת התשובות של מבחן כלשהו במקום את השאלות שלו.
עד שלא עונים על שאלות שקשורות לתוכן, אין בסיס לתחושה הטובה שנוצרת בקריאה או האזנה שחוזרות על עצמה שוב ושוב.

4, הגעתי למפגש למידה ונותרתי עם תחושה שהיה מעט תוכן ויכלו ללמד אותי הרבה יותר – אולי זו אשלייה

לא בטוח שלמידה אפקטיבית נמדדת ב"קילוגרמים" של תוכן.
להפך, פעמים רבות ללמוד יותר זה ללמד פחות, וצריך להקדיש זמן לעיבוד פעיל של התוכן החדש… גם אם נדמה לך שהבנת אותו ולא ברור לך למה לא ממשיכים למשהו אחר.
עדיף פחות תוכן שיישאר מאשר הרבה תוכן שייגמר.

5. התחלתי לתרגל את התוכן שלמדתי וקשה לי- אני בתחושה שלא לימדו אותי טוב- אולי זו אשלייה

הקושי לשלוף משהו הוא לא סימן ללמידה לא טובה. המאמץ להיזכר במשהו הוא כשלעצמו רגע אפקטיבי במיוחד של למידה.

לכניסה לקישור לחצו כאו
ואפשר גם כאן

x