מה הכי תופס את העין שלנו – לפי סדר העדיפויות של המוח

שיתוף

מה הכי תופס את העין שלנו – לפי סדר העדיפויות של המוח

 

 

העין שלנו מפעילה סדרי עדיפויות ברורים כדי להחליט על מה להסתכל קודם מול תוכן חזותי כלשהו.

 

הבמאי העורך והמרצה לארי ג'ורדן מסביר ומדגים מהם סדרי העדיפויות של מה שתופס לנו את העין כשאנחנו צופים בתמונה או סרטון וידאו, ומציין היררכיה של 6 רכיבים, מהמשפיע ביותר ומטה:

 

  1. תנועה

 

בין אם מדובר בסרטון או בתמונה סטטית, המקום הראשון שהעין תסתכל אליו הוא מה שזז.

אפילו בתמונה סטטית, אם יש חלק שמעיד על תנועה (למשל של סוס דוהר), נסתכל קודם כל עליו.

 

זיהוי של תנועה בעדיפות ראשונה, נשען על אלפי שנים בהם היינו ציידים ולקטים וידענו שהכי חשוב זה לזהות אם משהו נע ממקום למקום.

2.מיקוד

 

בהעדר תנועה בתמונה, הדבר הבא שיתפוס את תשומת הלב שלנו הוא מה שבפוקוס, אפילו אם הוא לא בחלק המרכזי של התמונה.

3. חדות

 

אם כל חלקי התמונה באותה רמה של מיקוד, הבא בלכידת המבט שלנו הוא מה שיותר חד, לעומת שאר החלקים.

4. בהירות

אנו נסתכל על הבהיר לפני הכהה. לכן, בתמונה ללא תנועה או מיקוד יוצא דופן וכאשר החדות זהה, מה שבהיר יותר, יהיה הדבר הראשון שנסתכל עליו.

5. גודל

בתמונה שבה יש את אחידות בבהירות ובחדות, מה שגדול יותר יקבל את תשומת הלב לפני כל מה שיותר קטן.

6. חזית

האחרון ברשימה הוא מה שבחזית. כל מה שיהיה בקדמת התמונה יתפוס אותנו קודם ורק אז נסתכל על שאר החלקים.

 

כאמור הרשימה הזו היא היררכית ועל פי סדרי עדיפויות.

בתמונה שבה יש גם תנועה (מקום 1) באזור אחד ובהירות (מקום 4) באזור אחר, אנחנו קודם כל נסתכל על מה שבתנועה כי היא קודמת ברשימה.

 

בתמונה שבה יש משהו בחזית (מקום 6) אבל משהו גדול יותר ברקע (מקום 5) , נתבונן קודם על מה שגדול יותר.

 

ג'ורדן מסביר שהבנת סדרי העדיפויות וההיררכיה של תשומת הלב שלנו, יכולה לסייע לנו בתכנון והצגה של תוכן ויזואלי – מצגות, סרטונים, כרזות, ערכות תוכן ועוד.

 

אם נדאג שהמסר שחשוב לנו יהיה זה שיתפוס את העין קודם, נשפר את היכולת שלנו להסביר, להדגיש או להניע לפעולה באמצעות תוכן חזותי.

 

לפירוט המלא של ההיררכיה של תשומת הלב של העין לחצו כאן

 

 

 

 

 

 

 

x