מחלקים שאלוני שביעות רצון בסוף תהליך הלמידה? כך תוודאו שזה יהיה משמעותי ומלמד

שיתוף

מחלקים שאלוני שביעות רצון בסוף תהליך הלמידה? כך תוודאו שזה יהיה משמעותי ומלמד

 

 

חלוקת שאלוני שביעות רצון בסוף תהליך למידה היא פרקטיקה נפוצה ומוכרת אך המחקר מקרה שהיא אינה מנבאת את אפקטיביות הלמידה ויש שטוענים שהקשר בין שאלוני שביעות רצון לשינוי אמיתי בסביבת העבודה זהה לקשר בין צבע השיער לסיכוי לחלות בשפעת.

 

מומחה הלמידה הארגונית ד"ר ויל טלהיימר מספק 4 סיבות עיקריות להחמצה של התהליך:

 

  1. אפקט ירח הדבש – בעת המענה הלומדים שרויים בחוויה חיובית מהלמידה ומהאווירה בקורס.
  2. חיבור למנחים והמוניטין שלהם – קשר חיובי עם המנחה והמוניטין שלו יכולים להשפיע על החווייה כולה ולהטות את התשובות. כלומר, גם אם הלמידה היתה פחות מוצלחת, החיבור למנחה יכול לגרום למשוב חיובי כולל ולא נאמן או מייצג.
  3. שאלות כלליות ולא מדויקות – שאלות כמו "מה רמת שביעות הרצון שלכם מההדרכה" לא מספקות נתונים שניתן ללמוד ולהשתפר מהם.
  4. חוסר מוטיבציה של הלומדים למילוי השאלון – שאלון ארוך ומתיש או אי ידיעת השפעת השאלון וחשיבותו יכולים לגרום למענה בתשומת לב נמוכה ורפרוף.

 

טלהיימר ממליץ לקצר את השאלון ל- 4 עוגנים מרכזיים באמצעות שאלות מוכוונות ביצועים:

 

  1. האם הלומדים מבינים את המושגים שנלמדו?

ניתן ואף מומלץ לשאול בהדרכה ספציפית על מושגים ספציפיים ולמדוד את רמת ההבנה של הלומדים על אותו מושג.

 

  1. 2. האם הלומדים יזכרו את מה שלמדו?

שאלות מסוג זה יתנו אינדיקציה לגבי מתודות פיתוח הלמידה ימדדו עד כמה נבנתה כך שהלומדים יזכרו טוב יותר את הנלמד על ידי מעורבות ושליפת תוכן.

 

  1. 3. האם תהיה ללומדים מוטיבציה ליישם את הנלמד?

למשל באמצעות שאלה כמו "באיזו מידה בכוונתך לתת עדיפות ליישום של מה שלמדת?".

אחת השאלות היחידות שנחשבת לבעלת השפעה על הסיכויים ליישום ביום שאחרי היא: "מנה שלושה דברים שאתה לוקח מתהליך הלמידה ומתכוון ליישם בתקופה הקרובה"

 

4.האם קיימת עבור הלומדות והלומדים תמיכה בסביבת העבודה לאחר הלמידה?

תמיכה בסביבת העבודה הינה קריטית ליישום הלמידה בהצלחה. חשוב שהלומדים יכירו וישתמשו בתמיכה הניתנת להם.

 

 

בנוסף ממליץ טלהיימר על עוד 4 פעולות שיסייעו למענה רציני על השאלון ולא לתשובות שנכתבות כלאחר יד:

 

  1. דמות הגיבור: לעיתים נכנס אדם לא מוכר שאיש לא ראה לפני כן ומחלק שאלונים, מה שהופך את החוויה כולה למנוכרת ולא רותמת. כדאי לעשות בדיוק הפוך. לבקש מדמות מוכרת ואהודה לחלק את השאלונים.
  2. לדבר אל הלב: להסביר למשתתפים את חשיבותם ואת הרצינות שבה מתייחסים למה שהמשתפים עומדים לכתוב, לשתף כיצד השפיעו משובים בעבר על תהליכי הלמידה הקיימים.
  3. לא ברגע האחרון: לא לחלק את השאלונים רגע לפני שהולכים הביתה, אלא בשלב מוקדם יותר של המפגש המסכם של תהליך הלמידה
  4. כמה דקות מזמנכם: לספק פרופורציה מאוזנת בנוגע למשך זמן המענה, למשל: "למדנו מהבוקר 420 דקות וכעת אנחנו מבקשים רק 10 דקות מזמנכם J".

 

לצפייה בסקירה נרחבת יותר של ההמלצות לחצו כאן

 

 

 

x