מתקשים ליצור מוטיבציה ללמידה? לפעמים מספיק להניע ללמידה באמצעות הרגלים ותזכורות בלבד.
מתקשים ליצור מוטיבציה ללמידה?
לפעמים מספיק להניע ללמידה באמצעות הרגלים ותזכורות בלבד.
מדעי ההתנהגות ועולם הכלכלה ההתנהגותית מנסים לפענח מה גורם לאנשים לנהוג ולהגיב באופן מסויים. המחקרים בתחום מסבירים את המניעים להתנהגות האנושית ויכולים להשפיע על האופן שבו אנו קובעים מדיניות בנושא מסויים.
כעת נראה שהתובנות מתחום, יכולות לסייע גם להבטחת תהליכי למידה אפקטיביים, כי הם לא עוסקים באיך אנשים לומדים, אלא מהן הפעולות שיניעו אנשים ללמידה.
הארי פלטצ'ר ווד שעוסק רבות בפיתוח מקצועי ושיפור דרכי למידה בבריטניה מציע להשתמש בתובנות אלו כדי להתמודד עם חוסר מוטיבציה ללמידה.
בעוד שאנו נוטים לחפש איך לגרום ללמידה להיות יותר מעניינת כדי להעלות מוטיבציה, יתכן והפתרון הוא להתמקד דווקא ביצירה הדרגתית של הרגלים ללמוד משהו.
מרגע שהלמידה תהפוך להרגל, הלומדים יבצעו אותה גם כאשר הם עייפים, מודאגים או תחת לחץ, ממש כשם שאנו נוהגים כל יום באותה דרך לעבודה או אוכלים את אותו דבר לארוחת הבוקר, בלי לעסוק יותר מדי בעד כמה זה מעניין אותנו.
כדי להבטיח את ההרגלים האלו, צריך להשתמש בעוד כלים מעולם הכלכלה ההתנהגותית- עולם התזכורות והדד-ליינים.
כך למשל, אם אנחנו מבקשים מהלומדים שלנו לבצע למידה עצמית, נבקש מהם גם להחליט מראש, מתי ואיפה הם יעשו את זה ונזכיר להם לבצע זאת (מערכות ניהול למידה רבות תומכות היום באפשרות לתזכר ללומדים את המשימות שלהם).
העמדת לוחות זמנים ודד-ליינים תגביר את המחויבות לבצע את המשימה (לפעמים אפילו אם אין מוטיבציה), ובכך תסייע ליצירת ההרגל שיהפוך את המשימה לפחות מאיימת.
השילוב של מדעי הלמידה ומדעי ההתנהגות יכול לסייע לנו להניע ללמידה גם כאשר אין התלהבות גדולה לבצע אותה, כי לפעמים ההרגלים האוטומטיים שנבנה לעצמנו יהיו חזקים מכל התנגדות או בעדר מוטביציה, פשוט בכלל כוחו של הרגל.
לכניסה לקישור לחצו כאן