תפקידי ההוראה וההדרכה העתידיים – שהבינה המלאכותית לא תחליף

שיתוף

תפקידי ההוראה וההדרכה העתידיים – שהבינה המלאכותית לא תחליף

תמונת העתיד של תהליכי חינוך ולמידה מצביעה על סינרגיה בין מנחות, מנחים ומרצים אנושיים לבין בינה מלאכותית.

דווקא בשל כך, יתחדד תפקידם הייחודי של המורות והמורים האנושיים ויבטיח חווית למידה אפקטיבית במיוחד.

 

 

מחקר חדש של פרופ' ססיליה צ'אן מאוניברסיטת הונג-קונג, הכולל סקירת ספרות וניתוח נתוני סקרים של לומדים ומלמדים, מציע רשימה חדשה ומרתקת של מרכיבי תפקיד של המורה העתידי בעידן החדש.

 

המורות והמורים, המדריכים או המרצים העתידיים ישלבו בינה מלאכותית בתהליכי הלמידה ודווקא בגלל זה יהפכו את עצמם לבלתי ניתנים להחלפה.

 

 

אז קבלו (חלק) ממרכיבי התפקיד של המורה העתידי בעידן ה- AI (הרשימה נכונה גם למרצה, מנחה, מדריכ/ה):

 

מיומנויות רגשות ותקשורתיות

היכולת לייצר קשר רגשי ואמפאתי עם הלומדים כדי לסייע להם לצמוח ולהתפתח, היכולת לחולל מוטיבציה ללמידה, לזהות קשיים והתנגדויות של לומדים, לפתח בהם מודעות עצמית ולשמש להם דוגמה אישית.

 

 

מיומנויות פדגוגיות

היכולת להתאים אסטרטגיות ומתודות הוראה על פי הצרכים המשתנים של הלומדים, לעודד ולממש למידה התנסותית ופעילה, ליצור סקרנות ופתיחות לרעיונות חדשים ולצייד את הלומדים ביכולת להתמודד עם קונפליקטים המתרחשים בזמן תהליך הלמידה.

 

פיתוח הוליסטי של הלומדים

היכולת לפתח כשירות הוליסטית המבטאת את ה"מיומנויות לחיים עם AI" שאינן קשורות לעולם תוכן כזה או אחר. כשירות הוליסטית תכלול יכולות כגון: יצירתיות, חשיבה ביקורתית, עבודת צוות ושיתוף פעולה, חשיבה חדשנית, ניהול זמן וניהול עצמי.

מצפן אתי

חינוך מתמיד להפעלת שיקולים אתים ומוסריים סביב הכללת ה- AI בתהליכי הלמידה, כגון: זיהוי הטיות או שימוש לא ראוי בתוכן שנוצר על ידי בינה מלאכותית, הגנת מידע ופרטיות. המורה העתידי יהווה מצפן אתי ומוסרי שלא ניתן לקבל בהכרח מה- AI (בינתיים).

 

חברות פעילה בקהילה והתפתחות מקצועית

המורה העתידי יהיה אדם לומד, חבר בקהילה מקצועית וחבר בקהילת הלומדים, כזה שיכול להוות גם מנטור או יועץ קריירה.

המורה העתידי יהיה נכון להתפתחות מקצועית מתמדת ומהירה שתאפשר לשלב באופן מיטבי את המכונה עם המגע האנושי בתהליכי הוראה למידה והערכה.

כפי שניתן לראות מרשימה זו, יש בה מרכיבים שהיינו מצפים שיהיו גם היום, אך הם יחודדו ויותאמו לעבודה עם מכונות. לצד זה, הרשימה מלמדת גם על מה לא יידרש מהמורה העתידי- נראה שלא נצפה ממנה או ממנו להיות מומחה התוכן, היודע כל, זה שצריך להקנות את התוכן הלימודי ו"להרביץ תורה".

המעבר לדגש על פעולות פדגוגיות- חברתיות ורגשיות יתבצע לצד קבלת הידע והתוכן הלימודי מהמכונה.

הסינרגיה תאפשר ללומדות וללומדים להבטיח לעצמם למידה מותאמת יעילה ואפקטיבית יותר, ללא אבדן של מגע אנושי. למורות ולמורים העתידיים מובטחת חוויה משמעותית ואנושית יותר.

הכניסה לקישור כאן

x