Push ו- Pull בלמידה - מתודות הלמידה להנעת שינוי (למידה בדחיפה) לעומת מתודות לתמיכה באתגרים (למידה במשיכה)
Push ו- Pull בלמידה – מתודות הלמידה להנעת שינוי (למידה בדחיפה) לעומת מתודות לתמיכה באתגרים (למידה במשיכה)
מתי לומדים ב"דחיפה" ומתי ב"משיכה" ומה המתודות שיתאימו לכל שיטה?
אנו נוטים לחשוב על למידה של עובדות ועובדים בארגון בהקשרים פורמליים כמו השתתפות בקורס, למידה עצמית בקורס דיגיטלי, יציאה לסימולציה וכד'.
אך זהו חלק קטן מצריכת הלמידה בפועל וכדאי לבחון את צרכי הלמידה וההתפתחות בזווית של "דחיפה" לעומת "משיכה".
רגעי ה"דחיפה"- למידה ביוזמת הארגון, לצורך המטרות הארגוניות- הם רגעים חיוניים לתמיכה בשינויים שמתרחשים כל הזמן.
יועץ הלמידה ניק שאקלון ג'ונס מסביר שאלו רגעים שבהם כדאי להשתמש במיטב המתודות שיגעו ברגש, יפעילו את האנשים, יגרמו להם לחשוב ויהיו התנסותיים.
ע"פ מחקרים בתחום לאורך השנים, נראה שרק רבע מצרכי הלמידה מגיעים מאירועי "דחיפה" (חיוניים) של תוכן.
כדי להבטיח ארגון אפקטיבי, צריך לדעת לספק גם שירותי "משיכה" של תוכן לימודי שייתן מענה לצרכים מיידיים שיש לנו ביום יום.
זאת על מנת שהלמידה לא רק תניע שינוי אלא גם תתמוך בשינוי באמצעות תוכן לימודי ממוקד ומדויק שעובדות ועובדים "קוטפים" לעצמם בדיוק כשהם צריכים ("“moments of need).
אלו שמפתחים או מובילים תהליכי למידה והתפתחות מקצועית צריכים לחשוב בשני הצירים האלו, לראות שהמענה המקצועי שהם מספקים מכסה את שני סוגי הצרכים ושהמתודות הנכונות מוצעות ברגעים הנכונים,
כך לדוגמה:
– אל תבנו או תציעו סדנה בנושא כלשהו אלא גם צ'ק ליסט ליום שאחרי- כך הנגשתם את אותו תוכן גם בדחיפה וגם במשיכה.
– לא לבנות רק לומדה או קורס דיגיטלי לינארי אלא גם סביבת how to עם סרטונים קצרצרים לכל פרקטיקה שאפשר למשוך ברגע.
– לא לספק רק ערכת למידה אלא להפיק אותה כאוסף פריטי One Pager )תוכן אינפו-גראפי של עמוד אחד על נושא או אתגר כלשהו) שמהם אפשר לצאת להרחבות במידת הצורך, כך יהיה אפשר להשתמש באותו תוצר לשני הצרכים.
– לא להעביר מצגת עיונית פסיבית במפגש פרונטלי – להסיט תוכן כזה לפתרונות של משיכה (כמו זום מוקלט) לטובת למידה משמעותית יותר במפגש שהוא פנים אל פנים.
חשוב לזכור:
עצם זה שמציעים פתרונות למידה במשיכה, בהשלמה לפתרונות ב"דחיפה" או כפריטים בפני עצמם, לא מבטיח שמישהו באמת מושך אותם בפועל, ובפרט בעידן של הצפת תוכן.
הפתרונות ללמידה צריכים להיות ברי הטמעה ומתאימים לתרבות ולהרגלי צריכת התוכן של קהלי היעד.
עוד על האבחנה בין משיכה לדחיפה, דוגמאות למתודות השונות ודיון עם תגובות רבות בעמוד הלינקדאין של ג'ונס- לחצו כאן