איך לדבר עם מכונה ברוח שיתופית - ולקבל עזרה שמשלבת גם אותנו בני האנוש.

שיתוף

איך לדבר עם מכונה ברוח שיתופית – ולקבל עזרה שמשלבת גם אותנו בני האנוש.

 

רוצים לעבוד עם בינה מלאכותית בלי להתנוון? דברו בשותפות

 

הצ'טים מאפשרים לנו לבקש ולקבל כמעט כל דבר שבעולם, אבל נראה שהסתמכות היתר על התשובות נותנת את אותותיה.

היא משאירה אותנו מחוץ לתמונת החשיבה, ויכולה לפגוע בנו.

 

שני מחקרים שפורסמו לאחרונה ממחישים את הפגיעה שנוצרת כאשר אנחנו מבקשים מהצ'ט לבצע את החשיבה במקומנו.

 

מחקר אחד הראה שהישגים של תלמידים שנעזרו בצ'ט כאסיסטנט אישי נפגעו בתוצאה מההסתמכות המוחלטת עליו שלא הותירה להם הזדמנות לחשיבה ועיבוד.

 

מחקר שני השווה ביצועים של צוותים בשוק העבודה, כאלו שעבדו עם AI לעומת כאלו שלא. מצד אחד הצוות שקיבל סיוע מה- AI הציג ביצועים טובים יותר, אך לצד זה, הסתמכות היתר של העובדים יצרה עלייה במעין "עצלנות" שלהם, וגרמה ליותר שגיאות "להחליק" לתוך תהליכי העבודה ולפגוע באיכות התוצרים של הצוות.

 

דר' קימברלי פייס-בקר שחוקרת כיצד בינה מלאכותית משפרת יכולות אנושיות, מציעה לטפח שפה שיתופית שתבטיח לנו להרוויח מהמכונה, לשאול אבל גם ללמוד.

 

זאת, באמצעות שימוש במילים שמכוונות לתהליך ולא לתוצר.

 

כך, במקום לבקש מהמכונה לתאר לנו משהו, נבקש ממנה לאמן אותנו איך להסביר את התוכן לאחרים.

 

כך המכונה ואנחנו ניכנס לתהליך משותף.

 

תפיסה דיאלוגית עם הצ'ט הופכת אותו לשותף שלא רק נותן לנו את התשובה, אלא גם שומר עלינו חושבים וכשירים.

 

בשימוש בשפה שיתופית לא נבקש מהצ'ט ש"ייצור לנו משהו", במקום זה נציע לו "להצטרף אלינו לחשיבה יצירתית"

 

בפרסום של בקר דוגמאות רבות לשפה שבה כדאי להשתמש כדי להרוויח את נפלאות הבינה המלאכותית בלי לנוון את תהליכי החשיבה שלנו.

 

הקישור לפרסום המלא כאן

הקישור למחקרים על פגיעה בהישגים לימודיים וביצועים בעבודה בעקבות הסתמכות יתר על ה- AI לחצו כאן וכאן

 

x