איפה כדאי למנחה להתמקם בכיתה כדי לראות את כולם?

שיתוף

איפה כדאי למנחה להתמקם בכיתה כדי לראות את כולם?

 

המקום שבו אנחנו עומדים בכיתה יכול להשפיע על הקשב, השליטה, האווירה ותחושת הנגישות.

 

עמדת ה"רועה" (בדיוק כמו רועה צאן) היא כנוי למיקום שמאפשר למנחה לראות את כל המשתתפים בזווית פתוחה (כ-80 מעלות), וכך לזהות תגובות והסחות דעת ולנווט את האנרגיה בכיתה בצורה מדויקת.

 

בספר המפורסם Teach Like a Champion של דאג למוב, מוסבר שהמיקום הזה מומלץ בעיקר למצב שבו ביקשנו מהלומדים לעבוד על משימה כלשהי או לחשוב על משהו.

 

במקום להתחיל מיד להסתובב בכיתה, כדאי לעבור לנקודת תצפית בחדר שממנה נוכל לראות את כל הלומדות והלומדים.

 

בעוד שבמהלך רוב השיעור החזית של הכיתה משמשת כ"במה המרכזית", דווקא ברגעים של תרגול, המיקום האסטרטגי ביותר יהיה בפינה השמאלית או הימנית של הכיתה.

 

זו הזדמנות לסרוק את החדר ולתת ללומדים הזדמנות להתמודד עם המשימה בעצמם.

 

המיקום מקל עלינו לקרוא את שפת הגוף של הלומדים, כך שכאשר נחזור להסתובב בכיתה, נדע איפה כדאי לעצור ומי במיוחד זקוק לעזרה.

 

הוא גם מאפשרת למנחה כמה דקות לאיסוף מחשבות ורפלקציה מהירה על מה שהיה עד כה בתהליך הלימודי.

 

סיימתם להסביר משהו ואתם רוצים שהכיתה תתרגל?

 

אל תישארו באמצע הבמה ואל תתחילו להסתובב בין כולם.

 

תפסו את אחת הפינות של רועה הצאן.

 

כך תשמרו על נוכחות, אך גם תהיו נגישים ותוכלו לקבל מבט אחיד ומהיר על מצב הלומדים והצרכים שלהם.

 

לסקירה של הטכניקה, לצד הסברים נוספים על ניהול ההנחיה בכיתה לחצו כאן

x