אפקט הריווח בלמידה - Spacing Effect
אפקט הריווח בלמידה – Spacing Effect
מתי במיוחד כדאי לנו לרווח את השליפות והתרגולים של מה שלמדנו ולימדנו?
אפקט הריווח (Spacing Effect) מוכיח שלמידה היא אפקטיבית יותר כאשר היא חוזרת על עצמה במפגשים מרווחים ולא צפופים.
ככל שנרווח בין מפגשים החוזרים עם התוכן, כך נחזק את הזיכרון.
זאת בניגוד לנטייה שלנו לדחוס למידה בזמן קצר, למשל לפני מבחן.
זו הסיבה מדוע פעמים רבות נצליח לעבור בשלום מבחן שלמדנו עליו יום או שבוע קודם, אבל לא נזכור את התוכן לאורך זמן בשל הלמידה הצפופה.
כך לדוגמה, אם החלטנו לתרגל 3 פעמים לאורך תהליך של 3 חודשים, עדיף לפגוש את התוכן אחת לחודש מאשר 3 פעמים באותו שבוע.
מחקר חדש של סדרת חוקרות וחוקרים מאנגליה ואוסטרליה מצביע על מצבים שבהם האפקט מועיל במיוחד ומראה שהשפעת האפקט תלויה בידע המוקדם שיש ללומדות וללומדים ובמורכבות של התוכן שבו הם עוסקים.
כאשר אנו לומדים תוכן מורכב ובפרט כאשר אנחנו בתחילת הדרך של הלמידה, אפקט הריווח יהיה משמעותי במיוחד לא רק בגלל שמפגש חוזר עם התוכן מחזק את הזיכרון אלא בגלל שלמידה כזו היא תובענית ומחייבת את המוח לנוח ולהתאושש.
במצבים כאלו, יתכן ויהיה נכון יותר לשלב חזרות יותר פשוטות ובסיסיות של התוכן בזמן ההפוגה.
המחקר מראה שגם הלומדות והלומדים בעלי הידע הנרחב יותר ירוויחו מלמידה מרווחת, אבל לא בגלל הצורך לנוח אלא בשל החיזוק שהם מקבלים מכל תרגול חוזר של התוכן.
לכן, כאשר אנחנו מתכננים תהליכי למידה, חשוב שנרווח בין המפגשים החוזרים עם התוכן, ונספק גם זמני מנוחה כאשר ביקשנו משימות מורכבות יחסית בפרט עבור טירונים. לצד זה חשוב שנספק הזדמנויות לתרגולים פשוטים יותר בין החזרות השונות בזמן תקופות המנוחה הללו.
הקישור למאמר המלא כאן
לקריאה נרחבת יותר על אפקט הריווח לחצו כאן