כדי לחשוב "מחוץ לקופסה", צריך לדעת לחשוב טוב "בתוך הקופסה"

שיתוף

כדי לחשוב "מחוץ לקופסה", צריך לדעת לחשוב טוב "בתוך הקופסה"

 

זה עלול להישמע כמו פרדוקס, או תירוץ להימנע מחשיבה יצירתית, אבל אם אנחנו באמת רוצים רעיונות חדשים שיהיו גם אפקטיביים ויעילים, אנחנו צריכים קודם כל לדעת לחשוב היטב בתוך הקופסה.

 

מומחה פיתוח הלמידה דייב מקאלינדן מאוניברסיטת קולומביה מסביר בפרסום שהוציא, שחשיבה מחוץ לקופסה היא שאיפה נעלה, אך היא חייבת להתבסס על תשתית של ידע ויכולות עם בסיס יציב. אחרת ניסיונות חדשנות עלולים להיות בלתי יעילים ואף מזיקים.

 

כדי להיות "כשירים" לחשיבה מחוץ לקופסה אנחנו חייבים לפתח מומחיות ב- 4 שלבים בדרך למומחיות עמוקה שמאפשרת חשיבה גמישה ואדפטיבית, זאת על סמך מחקרים של ג'ון ברנספורד מאוניברסיטת וושינגטון:

  1. טירון – בשלב ההתחלה – אין לנו ידע נרחב ועדין לא נהיה אפקטיביים ביכולות שלנו. אם יבקשו מאיתנו שנחשוב מחוץ לקופסה, לא נניב רעיונות איכותיים.

2. בדרך אל ההתמחות- נהיה בעלי ידע בסיסי. אולי נציע רעיונות שישמעו נהדר, אבל הם לא צפויים להיות ישימים מספיק, או שאחרי פיילוט יתברר שהמימוש המלא לא יוכל להיות בהיקפים גדולים (ב- scale).

זו תופעה מוכרת שמתרחשת בקרב מנהלים חדשים שממהרים להציע רעיונות בלי להיות מספיק נטועים בשטח ולדעת מה באמת יתפוס ועל מה זה יכול ליפול.

3. בשלב ההתמחות הראשוני- אנחנו כבר חזקים בקופסה ויש לנו מומחיות למצבי שגרה, אבל אנחנו עוד לא במצב שבו אנחנו יכולים לאמץ חשיבה אדפטיבית על מצבים חדשים. אם יבקשו מאיתנו לחשוב מחוץ לקופסה, נגלה שהרעיונות שלנו מאוד צפויים, או שהם מולידים פתרונות נוצצים לבעיות שאינן באמת קיימות.

כל זה בגלל שאנחנו עוד לא משוכללים בחשיבה על איך מגיעים לאופטימיזציה של המשאבים שיידרשו מהרעיון החדש, ועד כמה הוא באמת יעיל.

4. רק בשלב הרביעי- המוגדר כ"מומחיות אדפטיבית" יש לנו ידע עמוק, וחשיבה עמוקה על היעילות של הפעולות שלנו – ואז יש סיכוי גבוה לחשיבה חדשנית.

 

בפרסום מוזכרים כמה רעיונות יצירתיים שנולדו על ידי אלו שלא החזיקו עדין במומחיות האדפטיבית, החל מפתרונות לבעיה שלא קיימת (שיטות למידה להתאמה לסגנון למידה אישי על אף שהמחקר מראה שזה מיתוס) ועד טכנולוגיות נוצצות שלא היו בשלות להפצה נרחבת (למידה במציאות מדומה שהשימוש בה עדין בהיקפים נמוכים).

 

חשיבה יצירתית היא מיומנות חשובה במיוחד בעידן הנוכחי, ופעמים רבות הרעיונות הטובים ביותר מגיעים דווקא מגורמים עם מבט טרי ורענן שעוד לא התקבעו בחשיבה סביב סוגייה מסוימת, אך הפרסום החשוב הזה מזכיר לנו להשכיל להשתמש במיומנות הזו או לפחות שלב בה דווקא את אלו שפיתחו מומחיות מספיק גבוהה כדי להביא לרעיונות ישימים וברי קיימא.

 

הקישור לפרסום של דייב מקאלינדן כאן, למחקר המקורי של ברנספורד לחצו כאן.

 

x