למידה אפקטיבית כרוכה במאמץ [אבל לא מאמץ גדול מדי]
למידה אפקטיבית כרוכה במאמץ
[אבל לא מאמץ גדול מדי]
אוהבים למידה נוחה שמחליקה טוב בגרון? אם חשוב לכם להבטיח למידה שמחוללת שינוי יכולות תמידי לאורך זמן, זה לא יכול להיות קל מדי.
אי אפשר לזכור משהו בלי שלמדנו אותו אבל בהחלט אפשר ללמוד משהו ולשכוח אותו.
מטרת הלמידה היא להבטיח שיקרה לנו משהו חדש שיישאר ולא ייגמר, ולכן היא חייבת להיות מאומצת (אבל לא מאומצת מדי).
פעלתנות ומעורבות בזמן למידה היא דוגמה למאמץ שיגדיל את הסיכוי לזכור, בין השאר בגלל שהיא דורשת יותר מאמץ מרק להקשיב למישהו מדבר. שליפות מרובות ומאומצות של התוכן הלימודי הן עוד אסטרטגיה הכרחית ללמידה אפקטיבית.
מחקרים שמשווים בין מישהו ש"חוזר על החומר לקראת מבחן" באמצעות קריאה של סיכום לעומת אלו שישר ענו על שאלות וחידות (ולכן התאמצו יותר), מוכיח כי המאמץ הזה מגביר מאוד את הסיכוי לזכור את מה שלמדנו לאורך זמן.
החוקרים הוכיחו שלאנשים יש "אשלייה של כשירות".
כלומר, הם מעריכים את עצמם יתר על המידה בכל מה שקשור ליכולת שלהם לפתור בעיות עתידיות, בעיקר כאשר הם מקבלים הרבה עזרה לאורך תהליך הלמידה.
כאשר מראים לאנשים הם את התשובות לשאלות, הנסיינים יגיבו פעמים רבות כאילו הם ענו על השאלות האלו ("אה בטח", "ידעתי את זה") וככל שהחומר נראה מוכר יותר, כך מחמיר מצב הלומדים שיצטרכו להשתמש בזה בעתיד. רמת ההיכרות הגבוהה עם החומר מייצרת שאננות לגביו, כי הכל היה מהיר, זמין וללא מאמץ.
בפועל, ככל שהלמידה קלה יותר, כך השליפה שלה מהזכרון בעתיד תהיה קשה יותר.
מי שלא מתכנן למידה שתהיה קצת קשה, מתבלבל בין מה שנראה כמו למידה טובה לבין למידה המבטיחה היזכרות טובה.
המאמץ חשוב ללמידה אפקטיבית, אך חשוב שלא יהיה מאמץ גדול מדי שיגרום לנו "לברוח" בכלל מתהליך הלמידה.
מומחים ממשילים זאת לדייסה של זהבה ושלושת הדובים: לא חמה מדי, לא קרה מדי, בדיוק באמצע.
לכניסה לקישור לחצו כאן