למידה מבוססת פרסונה
למידה מבוססת פרסונה
כיצד סיפורי דמויות וזיהוי פרופילים של הלומדים שלנו מאפשרים למידה מותאמת יותר לצרכים, מוטיבציות והעדפות.
רוצים לייצר למידה שבאמת עובדת? תתחילו מהאנשים, לא מהתוכן.
פעמים רבות אנו יוצרים קורס, לומדה או סרטון למידה, משקיעים בתוכן, בעיצוב ובחוויה, ובכל זאת מגלים שלא הצלחנו ליצור חיבור טוב בין הלומדים לתוכן והמעורבות שלהם נמוכה.
למידה מבוססת פרסונה היא גישה שמאמינה שהבנה עמוקה יותר של הדמויות שעומדות להיכנס לתהליך, יכולה לעשות את ההבדל.
השימוש במונח "פרסונה" מגיע מעולמות שיווק וניהול מוצר.
פרסונה היא דמות שמייצגת לקוח או משתמש, והבנה של הדמות הזו, מאפשר שיווק חכם וממוקד יותר ולהבנה טובה יותר של קהלי היעד שאותם אנחנו רוצים למשוך.
מומחה הלמידה הארגונית, מייק טיילור, מסביר שלמידה היא חוויה מאוד אישית שבנויה מלמטה למעלה.
לכן, אם נבין טוב יותר את הפרסונה שתלמד איתנו, נדע מה מעניין ומניע אותה, איך היא מרגישה כלפי עולם התוכן הלימודי ובכלל מה היא חושבת על מקום העבודה.
כך נוכל להיות מדויקים יותר בהבנת הצרכים, ההעדפות והאילוצים ולהשפיע לטובה בבניית החוויה האנושית של הלמידה.
לרוב, לא נוכל לכתוב סיפור פרסונה אחד אלא 3-5 שייצגו את כלל הסוגים של הלומדים מתוך קהל היעד.
איך עושים את זה?
בונים ייצוגים פיקטיביים אך מבוססים של הלומדים שלנו – מראיינים אותם, את המנהלים שלהם ובעלי עניין נוספים, מקיימים תצפיות ומנתחים נתונים.
כך מזהים דפוסים וקווי דמיון שמאפשרים לנו לבנות סיפורים קצרים על לומדים טיפוסיים.
סיפור פרסונה טוב יספר קצת על הרקע של הדמות, גיל, מגדר, תפקיד, ותק, השכלה, הרגלי למידה ואוריינטציה טכנולוגית ודיגיטלית.
בנוסף, הוא יכלול תיאור של מה היא רואה ושומעת בעבודה, מה היא חושבת ומרגישה כלפי הארגון ותכני הלמידה, ומה "כואב" לה.
הכניסה לשפה סיפורית שמייצגת את הלומדים מחזקת את האמפתיה שלנו ועוזרת לנו לבחור בשפה ובסגנון שיתאימו ללומדים ויגייסו אותם ללמוד.
אפשר דוגמה?
אורה היא עוזרת אדמיניסטרטיבית בת 26 עם שאיפות לניהול צוות. היא אוהבת ומעדיפה ללמוד בדיגיטל בזמנה הפנוי, בד"כ בבוקר המוקדם.
ביום יום שלה היא מבצעת משימות תפעוליות ובעיקר שומרת על הסדר בתהליכי העבודה שמסביבה.
היא רואה שאין לה זמן ללמוד כי עומס העבודה גדול מדי ושומעת מעמיתים שלה שגם להם אין זמן ללמוד.
היא מרגישה שהיא מוצפת ומתוסכלת וכלל לא בטוחה שההכשרה שהיא תקבל באמת רלבנטית עבורה.
מצד שני, היא מתקשה למצוא מקורות למידה איכותיים ולא חשה שהיא מקבל הכוונה מהמנהלת הישירה שלה. היא גם לא מרגישה מספיק פתיחות בתוך הצוות שלה לליבון סוגיות והתלבטויות.
אם היו מקצים לה זמן למידה מוגדר והכוונה יותר ברורה, היה לה קל יותר ללמוד.
כעת, יש לנו סיפור אחד מתוך כמה שמייצג פלח של העובדים שצפויים להיכנס לתהליך הלמידה. הבנת הדמות והאמפתיה שלנו כלפיה יאפשרו לנו להיות מדויקים יותר בבניית תהליך הלמידה.
כך למשל:
- נתווה מסלול למידה ברור מאוד, עם זמני למידה קבועים ומתוקננים כך שהלומדים לא יחושו בעומס ובחוסר שליטה
- נבנה את הלמידה כיחידות דיגיטליות קצרות לאורך זמן שצורכים בזמנים קבועים ש"נספגים" ביום יום לאורך זמן
- נדגיש באופן ברור יותר את התועלות בעקבות תהליך הלמידה כדי לחזק את תחושת הרלבנטיות
- נחזק את אפשרויות ההתפתחות וההתקדמות בקריירה שהלמידה עשויה לאפשר
- נשלב בתהליך זמנים ללמידת עמיתים איכותית ואותנטית שיאפשרו עיבוד ושיתוף הדדי של דילמות סביב עולם התוכן.
- ננגיש מקורות למידה איכותיים שיאפשרו המשך העמקה ב"יום שאחרי" הלמידה.
הקישור למצגת בנושא כאן