עקרון 🌻זהבה ושלושת הדובים🌻 בתכנון אתגרים בלמידה
עקרון 🌻זהבה ושלושת הדובים🌻 בתכנון אתגרים בלמידה

עקרון זהבה ושלושת הדובים הוא תזכורת מצוינת למי שמתכנן פעילויות למידה.
הוא עוזר לנו לחשוב עד כמה האתגר שאנו מציבים לקהל שלנו הוא "יותר מדי" או "מעט מדי" ומה יהיה האתגר ה"בדיוק נכון".
המחקרים מראים שעומס תכנים בלמידה, מטלות או פעילויות מורכבות מדי או חוסר בהירות בתהליך הלמידה ובמה מבקשים מאיתנו, משפיע על העומס הקוגניטיבי של הלומדות והלומדים, באופן שפוגע בלמידה שלהם ובסיכוי ליישם אותה בצורה אפקטיבית.
אבל גם "מעט מדי" פוגע בלמידה.
למידה שהאתגר בה קל מדי ולא באמת גורמת לנו לחשוב, תפגע במוטיבציה שלנו להתמודד עם האתגר, תגרום לנו להשתעמם ולאבד עניין ותמנע מאיתנו תחושה של התקדמות והתפתחות.
בדיוק כמו אצל זהבה ושלושת הדובים, הכיסא צריך להיות לא קשה מדי ולא רך מדי, והדייסה- לא חמה מדי ולא קרה מדי.
כשאנחנו מעצבים תכני למידה וחושבים על תרגילים או משימות חשיבה, חשוב "להחזיק" את זהבה בראש שלנו ולברר:
🐻 איך אנחנו מאזנים בין תכנים ועומסים? האם התרגול כולל יותר מדי פרטים לעיכול, האם הוא בהיר מספיק?
🐻 איך אנחנו מבטיחים שללומדות וללומדים תהיה אינטראקציה מהותית עם התוכן, משהו שיחייב אותם במאמץ חשיבתי כלשהו, ובאופן סדיר
🐻 ואיך אנחנו מוצאים את הנקודה המתוקה הזו שבה יש איזושהי סקרנות או נכונות להתמודדות פרודוקטיבית עם האתגר, אך ללא תחושה של מאמץ יתר ותסכול שימנעו מהלומדות והלומדים להגיע לתוצאה רצויה.