קשה להוכיח ROI? נסה להוכיח ROII

שיתוף

אנשי הדרכה ארגונית חולמים להציג ROI על ההשקעה ההדרכתית ופעמים רבות לא מצליחים, בעיקר בשל קשיים לקשר בין פעילות ההדרכה לתוצאות העסקיות שבעקבותיה, והקושי לבודד את המרכיבים הספציפיים של ההשקעה ההדרכתית. מאמר חדש של ג'יי קרוס ושל ג'ון הסבנד שפורסם בעיתון CLO מציג אפשרות אחרת למדידת ההשקעה ההדרכתית, בעיקר בארגונים שמעודדים למידה חברתית ולמידה לא פורמאלית. המאמר מציג ערכים רבים שארגונים מכירים אך לא מודדים אותם עקב חוסר היכולת לכמת ולהשוות לנתון הכספי של ההשקעה. מדובר בערכים כמו מיומנות העובדים, know-how ארגוני, תהליכים יחודיים שנוצרו בארגון, מוניטין, רעיונות יזמויות וכד'.
הכותבים מציעים למדוד באמצעות ROII- כתוספת האות I מייצגת את המילה Interaction שהיא בעיני הכותבים גורם המפתח לעידן של היום- מדובר במדידה של כל הפרמטרים שבאמצעותם מתקיימת אינטראקציה ותחלופת מידע אפקטיבית בארגון באופן שמנבא את הצלחת הערכים הללו. המאמר מציג דוגמאות לפרויקטים שכבר מבוצעים בארגונים בארה"ב סביב המדדים הללו.

מדידה לפי ROII תבחן את גודל ה- networking הארגוני, ממנו ניתן ללמוד כמה החלפת ידע מתבצעת ביום יום בין עובדי הארגון, רמת הקישוריות של הרשת הפנים הארגונית, שימוש ברשתות מול צדדים שלישיים, היקף השימוש שנעשה בארגון בטכנולוגיות מידע וידע כתומכי ביצוע יומיומי וכמות הפרויקטים שהתרחשו בעקבות פעילות לימודית חברתית. כך לדוגמה מוצגת חברת CapGemini (שפעילותה גם הוצגה בכנס ההדרכה האחרון בישראל), שהשיקה תהליכי למידה כאלו באופן מאסיבי לאחרונה ויצרה לעצמה רשתות למידה ועבודה חברתיות במימדים מרשימים (900 קהילות חברתיות, 500 פורומים, 500 סביבות ויקי, ו- 250 בלוגים של מומחים ארגוניים) וזאת בתוך שישה חודשים כשהמרכיבים הללו הם אלו שנמדדים והם מסבירים את התוצאות העסקיות שנובעות מפעילות למידה יומיומית נגישה ומשוכללת.

x