המע"מ ירד – הציונים והישגי הלומדים עלו

שיתוף

 

המע"מ ירד – הציונים והישגי הלומדים עלו

(מע"מ= מורה – עומד-מדבר)

 

המתודות שצוותי הנחיה, הוראה והדרכה משתמשים בהן כשהם מלמדים והזמן המוקצה לכל מתודה, משפיע על הישגי הלומדות והלומדים.

 

הורדת המע"מ (מורה-עומד-מדבר, או מרצה, מנחה, מדריכ-ה) מביאה לשיפור ביכולות הלימודיות ואפילו ביכולת ההשתכרות.

 

כך על פי מחקר שבוצע באוניברסיטת בריסטול בבריטניה ופורסם בחודש האחרון.

 

במחקר נמדדו הקצאות הזמן בשיעור בין פעילויות ומתודות למידה: הרצאה (מע"מ), דיון פתוח בין עמיתים, תרגול אישי ועוד 9 מתודות למידה הרווחות בכיתה.

 

הוא הקיף 250 מורות ומורים מ- 32 מוסדות לימוד שונים ו- 7,000 לומדות ולומדים- כולם לומדי תיכון בשנים לקראת בחינות גמר (שנים בהם המע"מ לרוב גבוה, כדי "להספיק את החומר").

 

החוקרים ביצעו אלפי תצפיות בכיתות והשוו בין הקצאת הזמן למתודות השונות לציונים במבחני הגמר שלהם.

 

הם זיהו שונות גדולה מאוד בין המנחים.

 

היו כאלו שרוב השיעורים שלהם התנהלו במע"מ (מורה-עומד-מדבר), לעומת אחרים שהקצו את הזמנים אחרת והעדיפו להקדיש "זמן אוויר" נרחב ללמידה פעילה וחברתית.

 

הציונים היו גבוהים יותר דווקא כאשר ניתן זמן לתרגול או לעבודה של עמיתים, וזאת בלי קשר לכישורי ההנחיה של המורות והמורים שלימדו אותם (כישורים כמו: יכולת ניהול כיתה, אופן ניהול דיון וכד'].

 

לציונים גבוהים יותר (במקרה של בחינות גמר באנגליה) יש שווי כלכלי, וההישגים, רק בנושאים הבודדים שנבחנו, כבר מנבאים להם השתכרות גבוהה בעשרות אלפי שקלים לעומת הלומדים הפסיביים באותו מקצוע.

 

במקצועות מתחום המדעים המדויקים התרגול האישי היה האפקטיבי ביותר, במקצועות עם מלל הפעילות הקבוצתית היתה הכי מועילה, אבל שימוש נרחב בהרצאה לא הביא לתוצאות הטובות ביותר באף מצב.

 

יתרה מכך, על פי המחקר, לא רק שניתן לשפר ציונים, הישגים, זיכרון ולעיתים אף השתכרות מהתהליך הלמידה באמצעות למידה פעילה וחברתית, אלא גם שהציונים האלו הושגו ללא תלות בכישורי ההנחיה של מי שלימד אותם, הם השפיעו על כל סוג המנחים (מיומנים יותר או פחות) ועל כל סוגי הלומדים (רקע מקצועי/אישי חזק או חלש].

 

התובנות מהמחקר מעודדות אותנו לשים דגש רב על מתודות למידה אפקטיביות בכיתה, לצד העבודה על כישורי ההנחיה, ולהוריד את אחוזי המע"מ הגבוהים, ללא חשש שלא נספיק את כל התוכן…

לכניסה לקישור לחצו כאן

x