נזכור הרבה יותר תוכן וניישם טוב יותר מיומנויות אם יערבבו לנו את נושאי הלימוד

שיתוף

נזכור הרבה יותר תוכן וניישם טוב יותר מיומנויות
אם יערבבו לנו את נושאי הלימוד

נזכור הרבה יותר תוכן וניישם טוב יותר מיומנויות
אם יערבבו לנו את נושאי הלימוד

ערבוב של נושאי הלמידה מרחיב את יכולות הזיכרון שלנו, משפר מיומנויות כמו פתרון בעיות ויכול להביא להישגים וביצועים כפולים.

למידה ב"בלוקים" שבה לומדים נושא מקצה לקצה ברצף נראית הדבר ההגיוני והנוח ביותר ללמידה, והרבה מתכני הלמידה והמיומנויות שנרכשים בבתי הספר, במוסדות להשכלה גבוהה או בשוק העבודה, מועברים ב"חבילות" שבהן לומדים נושא, סוגרים אותו ועוברים לנושא הבא.

2 מחקרים שבוצעו לאחרונה עקבו אחרי קבוצות שלמדו נושאים בתחומים של ידע ושל מיומנויות.

חלק מהם למדו אותם ברצף תחום וחלק למדו אותם מעורבבים אחד עם השני.

כך למשל קבוצות מסוימות תרגלו כל נושא בנפרד או פתרו בעיות רק מסוג אחד לעומת קבוצות שערבבו תרגילים ובעיות מסוגים שונים ונושאים שונים.

התוצאות מרחיקות לכת.

אלו שתרגלו ולמדו באופן מעורבב יתר הצליחו לזכור עשרות אחוזים יותר ולעיתים פי שתיים.

הם הפגינו מיומנויות טובות יותר והצליחו ביתר קלות לפתור בעיות חדשות שנגזרות מתוך הידע שרכשו.

באחד המחקרים הפתיעו החוקרים את הלומדים ב"מבחן פתע" שבועיים לאחר תהליך למידה מסויים.

בנושאים שנלמדו באופן מעורבב קיבלו הלומדים 72 ובנושאים שנלמדו בבלוק הציון צנח ל- 38.

התפיסה המעורבבת נוגדת את האינטואיציה שלנו, שחותרת ללמידה מסודרת שבה פותחים נושא, סוגרים אותו ומתרגלים רק לגביו, בלי " לעשות בלגנים".

גם הלומדים לא ממהרים להתמסר ללמידה שהיא יותר מעורבבת מתוך הרצון הטבעי שלהם לפשטות וסדר.

אבל דווקא המאמץ בלמידה עשירה יותר ומגוונת יותר הוא זה שמגדיל את הזכרון שלנו ויכול לאפשר לנו למידה יעילה וחסכונית יותר ולהצליח יותר בביצוע מיומנויות והפגנת ידע.

לכניסה לקישורים לחצו כאן וכאן

x