יוצאים מהקופסא
המציאות של היום משתנה כל הזמן והאדם המודרני מתנסה בסוג של למידה כמעט בכל אינטראקציה בחייו, ובכול פעם הוא משתמש בשיטות למידה שונות המסתמכות לרוב על אקסיומות וידע מוקדם הקיימים בו. הוא לומד איך להפעיל מגבר, DVD וטלוויזיה משלט אחד, איך להגיע למקומות חדשים בעזרת מפות, שלטים ותמרורים, איך להצביע למועמד האהוב עליו בעזרת טלפון סלולארי ואיך לנסח את הדעה שלו ב- 140 תווים או פחות.
כל אינטראקציה מביאה צורת למידה שונה, ושיטות הלמידה הן רבות ומגוונות.
בבואנו לפצח תהליך למידה בארגון, לרוב אנחנו פונים לשיטות המוכרות לנו מתחום ההדרכה, ומתעלמים משיטות הלמידה בהן אנחנו נתקלים ביומיום כיוון שהן שייכות כביכול לעולמות תוכן אחרים. האם אפשר להשתמש במפות, תמרורים ושלטים ללימוד תהליך עבודה? האם נוכל להשתמש במשל המלמד את ילדינו מוסר השכל לחיים כדי ללמד את עובדינו את החשיבות בביצוע מכירה?
בבואנו לפצח תהליך למידה, כדאי לנסות "לצאת מהקופסא" ולבחון תהליכי למידה שהוכיחו את עצמם בתחומים אחרים ולהחליט אם הם מתאימים לעולם התוכן שלנו. הינה כמה דוגמאות:
איך אנחנו מלמדים את התינוקות שלנו לישון?
בספר "הלוחשת לתינוקות" מוצגת שיטה להרדמת התינוקות הנקראת EASY:
- Eat – האכל את התינוק, כלומר, ספק ללומד את צרכיו הבסיסיים כדי שיהיה רגוע בהמשך התהליך.
- Activity – הפעל את התינוק, כלומר, צור אצלו את הצורך. במקרה של התינוק זה הצורך לשינה, במקרה של הלומד, הצורך שלו ללמידה.
- Sleep – השכב את התינוק לישון, כלומר, עבור לתכל'ס, או במקרה של הלומד, אחרי שהוא רגוע ומבין את הצורך, עבור ללמידה.
- You – הקדש זמן לעצמך. זהו לא חלק מתהליך השכבת התינוק לישון, אלא יותר תוספת של האות Y כדי לתת לתהליך שם קליט…
את העקרונות האלה שעזרו לנו לישון כשהיינו תינוקות אפשר ליישם גם בתוכנית ההדרכה שלנו כדי שיעזרו לנו ללמוד כשאנחנו כבר אנשים בוגרים.
איך אנחנו מלמדים את ילדינו על סיפור יציאת מצרים?
ההגדה של פסח היא ללא ספק אחד ממערכי ההדרכה הוותיקים. היא כוללת שיטות הדרכה רבות המוכרות לנו בעולם ההדרכה (ראשי תיבות לזכירת המכות, שירים להפסקות מתודיות, ארבעת הבנים הם קהל היעד ואפילו יש מבחן בסוף), אבל ההגדה דווקא מתחילה בהוראות "הכנה לשיעור": האב (המדריך) והבן (הלומד) אוספים את החמץ יחד יום לפני.
את ההכנה הפעילה לשיעור ניתן לאמץ גם היום, לדוגמא, במשמרת לפני שיעור על מערכת שירות לקוחות חדשה, אפשר לבקש מהלומדים לאסוף את כל הבעיות הקיימות במערכת הישנה, כדי להציג את הפתרון שנותנת להם המערכת החדשה.
איך למדנו להשתמש בפייסבוק?
השימוש בפייסבוק אינו פשוט או אינטואיטיבי, ולמרות זאת, רובינו משתמשים בו בבקיאות רבה מבלי שקראנו ספר הדרכה. אם תשאל משתמש ממוצע הוא יגיד לך שהוא רכש את הידע מניסוי וטעייה וקצת עזרה מחברים. הגולש ידע שאפשר להעלות תמונות לאתר, ופשפש בו עד שמצא את הדרך. הוא שמע מחבר שאפשר לגדל חווה וירטואלית ולשתפה עם חברים, אז הוא קיבל כמה טיפים מהחבר ואת היתר גילה לבדו.
האם שיטת לימוד כזאת תוכל לעבוד ללימוד המערכת החדשה בארגון שלך? סביר מאוד להניח שכמעט כל הלומדים כבר עשו את זה בהצלחה בפייסבוק.