3 שלבים ליצירת זכרון: קידוד – אחסון – שליפה

שיתוף

3 שלבים ליצירת זכרון: קידוד – אחסון – שליפה

ההבנה איך נוצר זיכרון תגרום לנו ללמוד וללמד טוב יותר.

הזיכרון הוא הבסיס לכל למידה שלנו בחיים ומשפיע על כל פעולה שנעשה וכל החלטה שנקבל.

למדנו איך לזכור טוב יותר?

נרוויח איכות חיים גבוהה שתחזק את הזהות שלנו ואת היכולת שלנו לממש את עצמנו.

הליך יצירת זיכרון מתנהל ב- 3 שלבים או חלקים:

– קידוד: כניסת המידע למוח

– אחסון: שמירת המידע במוח

– שליפה: שימוש במידע כשצריכים אותו

הסופר סקוט יאנג מסביר במאמר מקיף ומאיר עיניים, שבכל פעם שנרצה לזכור משהו טוב יותר, נידרש לחזק כמה שניתן את כל אחד מהשלבים האלו.

קידוד:

ללא קידוד ראוי, לא יהיה מה לאחסן ולא יהיה מה לשלוף.

המחקרים מראים שעצם הרצון שלנו לזכור משהו לא מבטיח שאכן נזכור אותו, ואחד הגורמים שמשפיעים על הקידוד הוא עומק העיבוד שאנחנו מבצעים עם המידע שקלטנו, כלומר עד כמה אנחנו חושבים על התוכן ו"מתעסקים" איתו.

עיבוד התוכן מאפשר לנו למצוא בו משמעות.

פעולות מומלצות לקידוד חזק:
– סיווג של התוכן
– הסבר עצמי מה הבנו מהתוכן
– חשיבה על מה נוכל לעשות עם מה שלמדנו
– דיבור בקול רם על התוכן במילים שלנו

כל אלו מחזקים את הקידוד ומגבירים את הסיכוי שהזיכרון ישרוד לאורך זמן.

העתקה מהלוח לעומת זאת, או כתיבה של מה שמכתיבים לנו, לא מאפשרות את העיבוד הנדרש ולכן אלו פעילות חסרות משמעות ולא אפקטיביות.

למידה אפקטיבית כרוכה במאמץ מסויים על מנת לעבד את התוכן, כך שאם למדנו משהו וחשנו שזה "עובר לנו בקלות בגרון"- חשוב שנדע שזה סימן לא טוב לגבי סיכויי האחסון והשליפה של התוכן.

אחסון:

הלמידה לא באמת נגמרת בזמן שמסתיים פרק הלימוד. כדי שזכרון יהפוך לקבוע, הוא נדרש לעבור שינוי ביולוגי מבני שבו נוצרים קשרים חדשים בין הנוירונים במוח.

השינויים האלו קורים, בין השאר ובאופן מוגבר בזמן השינה כך שהקפדה על השינה שלנו היא אחת מהדרכים להבטיח אחסון איכותי.

הימנעות משינה פוגעת בתהליכים האלו ולכן חשוב כל כך לישון היטב והרבה, ולא רק בלילה.

אפילו נמנום במהלך היום (של מעל שעה) תורם לגיבוש הזיכרון וגם למידה שמתקיימת בסמיכות לשעת השינה צפויה להתגבש ביתר קלות.

שליפה:

הזיכרונות שלנו נשכחים מהר מאוד באופן טבעי והדרך המועילה ביותר להציל אותם היא באמצעות שליפה. מומלץ מאוד לקיים תרגולי שליפה בהם אנחנו עונים על שאלות על התוכן (ולא סתם קוראים או מקשיבים לתוכן באופן פסיבי).

את התרגולים האלו כדאי לעשות כמה וכמה פעמים לאורך זמן, באופן מרווח ומגוון.

המחקרים מראים שככל שנרווח שליפות, כך נחסוך מזמן הלמידה כולל, כך שלמידה מרתונית חד פעמית של תוכן יכולה אולי לעזור לנו לצלוח מבחן אבל לא תאפשר לנו לזכור את התוכן בהמשך החיים.

לסיכום-
חשוב לדעת איך הזיכרון שלנו נוצר, כי כך נוכל לא רק ללמוד, אלא גם לזכור, ולא רק לזכור אלא גם להשתמש מתי שנצטרך.

זה יבטיח לנו איכות חיים משופרת.

הדרך ליצור זיכרון חזק ושימושי מתחילה בלמידה פעילה שבה אנו יוצקים לתוכן משמעות "במילים שלנו", לצד שינה טובה ותרגולים במועדים פזורים ומרווחים בהם אנחנו שולפים את התוכן ונזכרים בו.

לכניסה לקישור לחצו כאן

x