4 אזורים רגשיים שמשפיעים על אפקטיביות הלמידה שלנו
4 אזורים רגשיים שמשפיעים על אפקטיביות הלמידה שלנו
אנחנו נוטים להתייחס לרגש כרכיב שתורם לאיכות הלמידה שלנו, אך במובנים מסוימים אפשר להגדיר אותו כמי שמוביל את התהליך.
החוקרת קתלין קווילן מאוניברסיטת אוקספורד, מסבירה שהמערכת הרגשית במוח ממלאת תפקיד מכריע בזמן שאנחנו לומדים, זאת באמצעות 4 "מערכות יחסים" רגשיות.
מאמר שפרסמה בנושא אמנם ממוקד בסטודנטים בלימודים אקדמיים (שם הדגש הוא לעיתים על העברת ידע על חשבון החוויה הרגשית), אך המיפוי המוצע בו יכול להיות כלי שימושי לכל מי שמתכנן תהליכי למידה או הנחייה- בכל הגילאים ובכל סביבה לימודית, הדרכתית או התפתחותית.
אז הנה 4 המערכות היחסים הרגשיות שלנו בזמן שאנחנו לומדים – ואיך לקדם אותן לטובת למידה אפקטיבית:
- אני והתוכן הלימודי
אפתח רגש כלפי התוכן הנלמד, אם אזהה שהוא רלבנטי לי, ואז אפגין התלהבות וסקרנות שיגבירו את המוטיבציה ללמידה ויתמכו באפקטיביות שלה.
איך בונים מערכת יחסים?
- להפוך את הנושא לרלוונטי לחיי הלומדים, באמצעות קשר בין התוכן לבין חוויות אישיות
- לשתף בהתלהבות האישית שלנו כמנחים מהנושא
- להציג תכנים שיכולים לעורר רגשות: תמונות, סרטונים
- להפוך את זה לאישי: לספר סיפורים על דמויות הקשורות לעולמות התוכן
- להפוך את הלומדים לשותפים של התוכן – באמצעות דיאלוג, חקר ולמידה פעילה
- אני והמנחה שלי
אם ארגיש אמפתיה ממי שמנחה אותי, אם אחוש שרואים אותי ומבינים אותי, אחזק את תחושת המסוגלות שלי בזמן הלמידה
איך בונים מערכת יחסים?
- העברת מסר שאנחנו מאמינים שהתלמידים שלנו מסוגלים לעמוד בציפיות שלנו
- גישה חיובית, התלהבות ומחויבות כלפי הלומדים (שנתפסת כיום לעיתים כסגנון הנחיה אישי אפשרי וצריכה להיתפס כתנאי הכרחי לתפקיד)
- תשומת לב לתקשורת לא מילולית, כמו חיוך, גיוון בטון הדיבור, תנועות ידיים, תנועה בחדר.
- פתיחות אישית, דרך שיתוף חוויות ותחושות אישיות, הומור עצמי מפעם לפעם והזמנת התלמידים לשיתופים דומים.
- הגדלת הנגישות שלנו, כך שידעו שאפשר לפנות אלינו באופן אישי וגם מחוץ לשעות הלמידה המשותפות
- אני והעמיתים שלי
תחושת השייכות והביטחון החברתי הם תנאי ללמידה מיטבית. כדי לפתח עמדות ותפיסות חדשות בתהליך הלמידה, אנחנו זקוקים לפרופורציה ולריבוי נקודות מבט ואת אלו ניתן לקבל מהסביבה שלומדת איתנו ביחד. בכיתה גדולה ואנונימית זה כמעט בלתי אפשרי ולכן מחייב תכנון תהליך למידה הכולל למידה חברתית.
איך בונים מערכת יחסים?
- יצירת מטלות קבוצתיות שדורשות עבודה בצוותים קטנים, בזמן מפגשי למידה או ביניהם
- תכנון פעילויות למידה שכוללות גם מרכיב של הנאה. צחוק משותף וחיזוק קשרים חברתיים ותחושה של לכידות
- לבקש מהלומדים להציג את עצמם בקצרה בתחילת פעילויות למידה שיתופיות
- אני עם עצמי
עד כמה אני רואה את עצמי בעיצומו של מסע שינוי והתפתחות אישי, אפילו במפגש למידה קצר ומה רמת הפתיחות שלי להתמודד עם אתגרים, למתוח את הגבולות שלי, להיות נכון לשנות עמדות ולהיות שלם עם מצבי אי ודאות וחוסר נוחות.
איך בונים מערכת יחסים?
- להציע ללומדים התנסויות וחוויות חדשות שיאפשרו להם להתמודד עם דילמות והחלטות מורכבות
- לעודד רפלקציה על תחושות רגשיות ועל נקודות מבט אישיות ביחס לתוכן הלימודי
- להבהיר שאי-נוחות היא חלק טבעי מתהליך הלמידה, ולאפשר לה להתקיים במקום לנסות לפתור אותה מיד
- לבנות פעילויות למידה שבהן מתנסים, משתתפים במשחקי תפקידים, או לוקחים חלק בהקשבה פתוחה לרעיונות חדשים
הקישור למאמר המלא כאן ותקציר מתוך פרסום של ג'ונתן בוימל כאן