5 אסטרטגיות (מתוך 15) לחולל שינוי התנהגותי
5 אסטרטגיות (מתוך 15) לחולל שינוי התנהגותי

למידה שמכוונת לשינוי משמעותי במיומנות, התנהגות או הרגל צריכה לעסוק בכלי ההנעה לשינוי לא פחות מאשר בתהליכי הלמידה עצמם.
המדריך של המרצה והמומחה לעיצוב התנהגותי, מאסימו אינייניו, שפורסם לאחרונה, מביא את הידע מעולמות מדעי ההתנהגות לתוך עולמות הלמידה ומציע 15 אסטרטגיות שאותן ניתן לשלב
כדי לחזק שינוי התנהגותי לטובת מיומנות כלשהי.
הנה 5 מתוך האסטרטגיות שהועלו לאתר עשיר בדוגמאות ורעיונות, כאלו שיניעו לומדים ליישם ולא רק לדעת:
- נגיש יותר, מוחשי יותר:
תגמול ותמרוץ יכולים להניע אותנו להרגל חדש. לכן, פעילות לימודית שמזכה בכל מיני "מטבעות" או "מנופים", ומייצרת ציפייה לתגמול, יכולה לסייע בהגדלת הנכונות של הלומדים להתנסות בהתנהגות הרצויה.
גם תגמול קטן בזמן הלמידה יכול להניע אותנו להמשיך.
- מעצים יותר:
אנחנו "מתוכנתים" לרצון חופשי ולקבלת החלטות עצמאית. זה כלי שיכול להניע תרגול מיומנות.
למידה שבה אנחנו קובעים את המטרות, או יכולים לבחור איך לבצע משימה כלשהי, מעצימה אותנו ומניעה אותנו להתנהגות שחשוב שנלמד.
ככל שנראה ללומדים שההתנהגות או ההרגל החדש מחזקים את תחושת השליטה שלהם, כך נגביר את הסיכוי שהם יאמצו אותה.
לכן סימולציות הם כלי חזק לשינוי התנהגותי. הן גורמות לנו להרגיש אשליה של שליטה ואוטונומיה, וזה מניע אותנו לבניית הרגל חדש.
- קל יותר:
בני אדם "מחווטים" לבחור בנתיב שבו ההתנגדות הנמוכה ביותר, אפילו בקצת.
כשההתנהגות החדשה לא "עולה" לנו הרבה (או נתפסת כלא מאומצת), גדל הסיכוי שנאמץ אותה.
למשל, אנחנו מבינים שתפוז זה בריא, אבל צריך לקלף אותו קודם…
בעת עיצוב תהליכי למידה צריך לזהות את החסמים הקטנים, ולראות עד כמה ניתן לצמצם אותם כדי להניע להתנסות.
- ברור וגלוי יותר:
לפעמים כל מה שצריך כדי להניע למיומנות חדשה, זה להיות בולט ולהזכיר שכדאי להתנסות בה.
לצד תהליכי הלמידה, כדאי לחשוב על מהלכים תקשורתיים שיבליטו ויזכירו ללומדים להתנסות במיומנות החדשה.
תזכורות והודעות מניעות ללומדים לצאת לתרגל ויצירת ערוץ תקשורת עם הבלטה ויזואלית של מסרים מעודדים, גורמים למסר להיות גלוי וברור יותר, ובטיימינג הנכון.
- אטרקטיבי יותר:
יצירת הילה מסוימת סביב המיומנות החדשה, גורמות לאהוד את הנושא.
דרך מצוינת להפוך משהו לאטרקטיבי זה להדגיש את התועלת שלו או להראות עד כמה האפשרויות האחרות פחות מוצלחות.
לכן עיצוב של התוכן וקריאטיביות כל כך חשובים בתהליכי למידה.
הכנו לכם פודקסט כאן, סרטון כאן ואינפוגרפיקה כאן– שלושתם מג'ונרטים בעברית ומאפשרים העמקה נוחה ונגישה
הקישור לאתר התוכן עם כל האסטרטגיות כאן