הסתיים מפגש הלמידה, מה להגיד במקום "יש שאלות?"
הסתיים מפגש הלמידה, מה להגיד במקום "יש שאלות?"
"יש שאלות?"
יכול להיות שאמרת את זה בעצמך כשלימדת משהו ורצית לסיים בשאלה כזו, או שהשאלה הוצגה לך בסופו של מפגש למידה שלקחת בו חלק.
לפעמים יש איזה שקט מביך מיד אחרי שהמשפט הזה הופרח לאוויר.
כמובן שלפעמים יש לקהל שלנו שאלות.
אבל אם לא, לא בטוח שמה שאנחנו מחפשים זה את השאלות.
אולי כדאי להקדיש את הדקות של סוף מפגש כזה כדי לדעת אם מה שאמרנו הדהד.
האם שינינו את החשיבה של קהל הלומדות והלומדות שלנו. האם הם יעשו משהו אחרת?
במשפט "יש שאלות?" יש משהו צפוי ומוכר שגורם לרוב הקהל לחכות שמישהו אחר ישאל שאלה (כי לנסח שאלה דורש מאמץ לשחזר את מה שלמדנו, לראות איפה חסר לי משהו, ואז להפוך את זה לשאלה…).
בכתבה שפורסמה במגזין של ה- ATD (המכון הגדול בעולם ללמידה בארגונים) מציעה הסופרת ברידג'ט מקגוון, סדרת שאלות שכל אחת מהן יכולה להחליף את המשפט המוכר שאיתו אנחנו סוגרים מפגשים.
הנה כמה שאלות לדוגמה מתוך הכתבה, ומספיק לאמץ רק אחת לפעם הבאה שאנחנו מלמדים או מנחים משהו:
- "מה תעשו אחרת בעקבות מה שלמדנו?"
- "ספרו על משהו אחד שתשתמשו בו מהיום והלאה"
- "משהו שאהבתם מכל מה שסיפרתי" [פחות מומלץ במצבים אלו לשאול את השאלה ההפוכה]
- איך מה ששמעתם עכשיו ישפיע על …?
- אז איך תשפרו את הבעיה הזו בעתיד?
מקגוון ממליצה לנו לסגור כך את המפגש כי סוג כזה של שאלות מבטיח לנו אינטראקציה נוספת של הקהל עם התוכן שהצגנו, באופן שדורש פחות מאמץ, ועשוי גם להביא להתלהבות מהערך של מה שלמדנו ביחד.
לכניסה לקישור לחצו כאן