Google Wave - איך עושה גל?
כשגוגל משיקים מוצר, היו סמוכים ובטוחים שזה ילווה במסע שיווק מאסיבי ואגרסיבי. האם גוגל, אלו ששינו את פני האינטרנט ומחקו מזכרוננו את כל מה שידענו על מנועי חיפוש, הולכים לעשות את זה שוב ולהפוך את חיינו? ובכן, מסתבר שהפעם אין דאגה- חייכם עוד לא צפויים להשתנות כל כך.
אז מה זה הגוגל וייב (Google Wave) הזה ומה הוא רוצה מאיתנו ואיך כל זה כמובן קשור בלמידה?
כיאה לחברה המכירה היטב את עולם האינטרנט הוא משלב בין שני גורמים מהותיים ברשת- תקשורת בין אנשים ושיתוף ידע. קחו את המייל שלכם ותנסו לדמיין מה היה קורה אילו התנגש במסנג'ר שלכם, לדוגמא. אתם יכולים להבין מיד כי הבסיס פה הוא המייל המוכר לכולנו (וכאן כמובן שזה על פלטפורמה של Gmail), אך עליו מתווספות כל מיני אפליקציות המשלבות מסרים מיידים ובעיקר- את האפשרות לשתף אנשים אחרים בידע (וזה יכול להיות כמעט בכל דרך וצורה – החל ממסמכים, עבור בפידים ועד קטעי וידאו ולא אמרנו הכל).
בעולמנו האפוף בכל כך הרבה כלי תקשורת ואפשרויות ליצירת קשר בין אנשים, האם הרעיון לשלב בין דואר אלקטרוני שאינו כפוף לזמן יחד עם תוכנה למסרים מיידים ולהפכם לכלי אחד יכול להיות בר מימוש? ואם כן מה עושים איתו בכלל? ואיך אפשר כרגיל להשליך את כל זה לתוך הלמידה הארגונית ואם אפשר לתוך סביבת העבודה עצמה….
הגוגל וייב מאפשר לגולש לשוחח עם גולש אחר בזמן אמת (ובמקרה שלנו עם חבר/קולגה/מנהל בעבודה), ובמקביל לבדוק, למשל, את שגיאות הכתיב וטעויות ההקלדה. כולנו מכירים את המיילים האלה שמכותבים אליהם איזה עשרה אנשים וכולם צריכים להגיב ובסופו של דבר זה בחופש וההיא יצאה אל הילדים ולא מוצאים בסופו של דבר את הידיים והרגליים ובעיקר- תיבת המייל מפוצצת בהרבה "ספאם".
בגוגל וייב אפשר ליצור מסמך אחד ומיד לדבר עליו, להגיב עליו, למחוק, להדגיש ולשנות (ממש שיחת ועידה במקום להעביר לכל אחד מיילים ומסמכים לתיקוף, בואו נקבע שעה בגוגל גל- רבותיי, פוטנציאל למהפכה). כעת, איך צורך לקבוע פגישה, אין צורך לעבור לכלי אחר, אין צורך באלפי מיילים בלתי נגמרים, אין צורך בישיבת תיקוף תוצרים ארוכה אם כולם מגיבים בו בזמן למסמך, עוד אופציה אפשרית היא להעלות סקר לבחירה ובלחיצת עכבר פשוטה ניתן להצביע. כן רבותי… הכל מתבצע באותו כלי, בגוגל וייב. התוצאה היא שהעברת המידע הרבה יותר פרודוקטיבית וחסכונית (כן, גם בזמן וגם ירוקה אפילו- זה הכי 2010). הכל נמצא במקום אחד.
אם בארגונים עסקינן אפשר לראות את הסנונית הארגונית הראשונה הקשורה באופן בולט לגוגל ווייב- ענקית התוכנה נובל הכריזה בנובמבר על מוצר תקשורתי חדש (Novell Pulse) המיועד לשפר את רמת התקשורת והשיתוף בארגון תוך התבססות ושילוב של הוייב המדובר. המוצר החדש יימכר כ"פלטפורמת תקשורת ושיתוף בזמן אמת לעסקים וארגונים" והדגש המרכזי שלו יהיה שיפור הפרודוקטיביות על-ידי הפיכת תהליכי השיחה, שיתוף הקבצים והמסמכים ובכלל את העבודה המשותפת בסביבת העבודה לפשוטה וקלה יותר. כל זאת תוך שימוש במגוון כלים, כגון: סינון מידע ואנשי קשר, כלי אבטחת מידע לפי מדיניות ארגונית וכלים לשיחה חברתית. חכו רגע לפני שאתם רצים לקנות את המוצר- הוא יושק לציבור הרחב (או הארגוני) באמצע 2010. יש למה לחכות.