איך לתכנן למידה בשיטת ספירלה - ומדוע זו הדרך לבנות מסוגלות
איך לתכנן למידה בשיטת ספירלה – ומדוע זו הדרך לבנות מסוגלות
תכנית לימודים ספירלית שמה דגש על "סיבוב חוזר" של נושאי הלמידה תוך התקדמות הדרגתית מרעיונות בסיסיים לרעיונות מורכבים.
המושג הוטבע על ידי ברונר בשנות השישים, ובניגוד לשיטות לינאריות המלמדות את רכיבי התוכן בזה אחר זה, בספירלה אנחנו מבקשים מהלומדות והלומדים לעסוק בנושא שוב ושוב, תוך עלייה הדרגתית ברמת העומק והמורכבות והתבססות על הידע המוקדם שהצטבר בסיבוב הקודם שהיה על התוכן.
הסיבוב הראשון יהיה הפשוט ביותר מול תהליך שלם כלשהו, ולאחר השלמתו וביסוסו, יוצאים לסיבוב נוסף שאליו מוספים תכנים, אילוצים, סיבוכים או מורכבויות.
בכל סיבוב חדש מוסיפים יעדים והזדמנויות למידה חדשות, מה שמוביל לשיפור הדרגתי במיומנות ובמומחיות.
כך אפשר לבצע כמה וכמה סבבי למידה עד להגעה למצב המורכב ביותר או זה שמדמה את מצב האמת שאליו אנו רוצים להכין את קהל היעד.
ריבוי המפגשים עם התוכן, בזכות הספירליות, מאפשר לחזק את הזיכרון מסיבוב לסיבוב.
הלומדות והלומדים אמנם מתמודדים בכל פעם עם אתגר קצת יותר מורכב, אך הוא תמיד נשען על התנסות קודמת שהצליחה, מה שמאפשר ללומדים לצאת להתנסויות הללו מתוך תחושת מסוגלות שמתחזקת מפעם לפעם.
המחקר מראה שהשיטה יעילה ובעלת השפעה חיובית על תהליך הלמידה, אך הלומדות והלומדים לא תמיד נלהבים להתמודד עם תוכן שנראה מוכר ולכן כדאי לרתום אותם לסוג הלמידה הזה ולאפשר להם להכיר במסוגלות שהיא מספקת להם.
לקישור למאמר המתאר את השיטה מתוך האתר Innerdrive לחצו כאן