איך מנהלים ישיבה או כיתה כשיש גם משתתפים בחדר וגם מרחוק?

שיתוף

איך מנהלים ישיבה או כיתה כשיש גם משתתפים בחדר וגם מרחוק?


מחוסנים? עוד לא מחוסנים?
רבים מאיתנו צפויים לנהל ישיבות מעורבות בהם חלק מהמשתתפים בחדר וחלק הצטרפו מרחוק ונמצאים על מסך, או כיתות מעורבות עם לומדים בכיתה ובזום בבת אחת.

נשמע כמו נוסחה לקרקס…

התקשורת לא מסונכרנת, יש קושי גדול לגרום לכולם להרגיש ביחד, ומי שמנסה לנהל את זה נדרש לפיצול קשב מאתגר במיוחד.

אנו צפויים להשתתף בפגישות או כיתות מעורבות בתדירות גבוהה (נוהג שקיים שנים בארגונים גלובליים), לאור התחזית לעידן חדש של עבודה היברידית.

גם אם החלטת לחזור לעבוד כל יום במשרד, מסביבך יהיו אנשים שלא בהכרח יעבדו כך והפגישות יהפכו להיות פגישות מעורבות.
שיעורים במוסדות הכשרה ולמידה יכללו אפשרות קבועה להתחברות מרחוק, וכך כל שיעור פרונטלי יהפוך גם למעורב (ויתהדר בשם hyflex learning)

למרות אתגרים דומים בכיתה ובחדר הישיבות, דרכי התמודדות שונות בשל כמות המשתתפים ואופי הפעילות

אז איך צולחים אתגר כזה בשלום? קבלו 4 טיפים בנפרד להתנהלות בישיבת עבודה מעורבת ולעוד 4 להתנהלות בכיתה כזו.

ישיבת עבודה מעורבת:

1. למה בעצם להיות בחדר הישיבות?

נוכחות של משתתפים גם בחדר וגם מרחוק תקשה מאוד על דיון רציף ללא קטיעות ואי –הבנות, אלא אם המשתתפים המרוחקים יהיו משתתפים דוממים יחסית. עכשיו, שגילינו שאפשר לנהל ישיבות עבודה כשכל אחד בחדר שלו, מדוע בעצם להיות בחדר הישיבות ולא שכולם יהיו בזום? כך נבטיח "שוויון" במעמד של כל משתתף ומשתתפת ונוכל לנהל את הישיבה ביתר קלות.

2. הערכות מקדימה:
כדי לצלוח ישיבה מעורבת, כדאי להגיע אליה מוכנים יותר. מומלץ להקפיד על כך שפגישה מעורבת לא תהיה ספונטנית עם "תגובות מהבטן", אלא שהמשתתפים בה יעיינו בחומרים או במצגות שנדרשים לפגישה ויגיעו עם פחות שאלות ועם תגובות מושכלות יותר שיאפשרו דיון מסודר יותר עם פחות אי הבנות.

3. בהצבעה בלבד:
בפגישה מעורבת, כולם צריכים להצביע כדי לדבר. גם המשתתפים בחדר וגם המשתתפים מרחוק נדרשים לכללים אחידים, ודאי כאשר הם רוצים לדבר או להתייחס לדברים שנאמרים בדיון.

4. כלי שיתופי אחד לכולם:
עבודה על כלים דיגיטליים שיתופיים: המשתתפים מקרוב ומרחוק יכולים לעבוד יחדיו על לוח שיתופי או מסמך שיתופי באופן שגורם לכולם להיות מעורבים באופן שווה. המשתתפים בחדר יכנסו למרחב הדיגיטלי דרך מחשב נייד או טלפון חכם שיש ברשותם.

כיתה מעורבת:

1. הכשרת מנחים:
גם מנחים ותיקים יתקשו לעמוד באתגר של hyflex והם נדרשים גם להכשרה תפעולית וגם מתודולוגית: להכנס לכיתה, להפעיל את תוכנת הלמידה (זום ודומיו), לא להתרחק ממיקום המיקרופון, לברך לשלום את שני הקהלים, לחזור על שאלות שנשאלו במקום אחד ולא נשמעו במקום אחר, ועוד).

2. צופים בלבד:

אפשרות אחרת למנוע כאוס ולחסוך אי-הבנות היא להגדיר מראש שהמשתתפים המרוחקים מוזמנים לקחת חלק בשיעור אבל לא יוכלו להשתתף בו באופן פעיל. הדבר דומה למפגש פרונטלי שמצולם בלייב (למשל דרך היוטיוב ולא דרך הזום). הקהל המרוחק ירגיש פחות מעורב (ועשוי להיות מתוסכל יותר), אך לפחות יובטח מפגש קצת יותר זורם לכל הצדדים.

3. עזר כנגדו:
מפגש עם קהל מעורב הוא סיבה טובה לנוכחות של מנחה נוסף שינהל את הכיתה הוירטואלית במקביל לכיתה הפרונטלית. המנחה הנוסף לא חייב להיות מומחה תוכן (למעשה הוא יכול להיות גם אחד הלומדים) אך תפקידו לרכז את השאלות והאינטראקציות שמתחרשות בזום (באמצעות הצ'ט) ובכלל לספק יחס הולם ללומדים המרוחקים. המנחה הראשי יהיה בקשר מדי כמה דקות עם המנחה הנוסף לאיסוף סוגיות ותגובות שהצטברו אצל הלומדים המרוחקים באופן שיתן משקל גם להם ולא יזנח אותם מחד, אך לא יפריע למנחה ללמד כשורה מאידך.

4. כולם בזום:

גם הלומדים בכיתה יכולים להתחבר לזום (תוך שמירה על Mute כמובן), וכך כולם בעצם חלק מכיתה דיגיטלית שבה אפשר לענות על שאלות, לפטפט בצ'ט או להתחלק לקבוצות מעורבות. אם יש כמות זהה של משתתפים בחדר ומחוץ לחדר אפשר לחלק את הלומדים לזוגות זוגות (נציג מהכיתה ונציג מרחוק) ולבקש מהם לבצע פעילויות לימודיות תוך כדי המפגש. גם פה, כמו בישיבת עבודה ניתן לשלב עבודה על לוח שיתופי או מסמך שיתופי שיאפשר לכולם לבוא לידי ביטוי.

לכניסה לקישורים לחצו כאן וכאן וכאן וכאן

x