הלומדים מצליחים יותר בלמידה פעילה, אך חושבים שיזכרו יותר דווקא מהרצאה פרונטלית
הלומדים מצליחים יותר בלמידה פעילה, אך חושבים שיזכרו יותר דווקא מהרצאה פרונטלית.
מחקר מראה שתלמידים בלמידה פעילה, לומדים יותר ממה שהם חושבים שילמדו.
העובדה שלמידה פעילה מבטיחה תוצאות לימודיות טובות יותר בכל מדד ידועה כבר כמה עשרות שנים, מחקר חדש מסביר עד כמה חשוב שגם הלומדים יהיו מודעים לכך.
המחקר השווה בין קבוצות לומדים שהתנסו לסירוגין בלמידה בהרצאה איכותית ומושקעת לעומת למידה פעילה.
לאחר כל מפגש הלומדים נשאלו עד כמה הם חשו שלמדו, במקביל לשאלות על התוכן הלימודי שנועדו לבחון עד כמה הם באמת למדו וזכרו.
הלומדים חשו שלמדו יותר בהרצאות אך זכרו יותר מהשיעורים בהם למדו באופן פעיל.
הפער בין התחושות הסובייקטיביות של הלומדים לבין מה שזכרו בפועל, ממחיש עד כמה "למידה" ו"תחושה של למידה" אינן קשורות אחת לשנייה.
המחקר אגב הראה, שאין ללומדים עוינות כלפי למידה פעילה. בכל הקבוצות שנבדקו, הלומדים התמסרו ללמידה הפעילה בסופו של דבר אבל רק לאחר שראו את התוצאות שזה מניב להם ובכל שאלוני שביעות הרצון שנערכו לאחר שהקורסים הסתיימו היתה אהדה ברורה ללמידה פעילה.
המרצים שלקחו חלק במחקר, וממשיכים ללמד מאז בלמידה פעילה, שבעי רצון מהשינוי, בעיקר לאחר שנוכחו לראות שהמעבר לשיטה פעילה לא פגע בהספקים ולא עיכב את תהליכי הלמידה לעומת הקצב בהרצאות.
הם מסבירים שהפיתוי להכין הרצאה מרתקת מאוד גדול ומאפשר "לכבוש" את קהל תלמידים בקלות, אך במקום זאת, הם מציגים ללומדים בשיעור הראשון נתונים מתוך המחקר כדי לגרום להם להעריך יותר את החשיבות של המעורבות שלהם בתהליכי הלמידה, ולאחר כמה מפגשי למידה פעילים והתמדה ברורה בשיטה, הם זוכים להוביל תהליך למידה אפקטיבי יותר לכל הצדדים, מבלי שיהיו לכך התנגדויות.
לכניסה לקישור לחצו כאן