הנוסחה לחוויית למידה משמעותית
הנוסחה לחוויית למידה משמעותית
קבלו נוסחה שתעשה לכם קצת סדר- איך ליצור חווית למידה משמעותית.
3 תנאים יבטיחו את זה שהלומדות והלומדים שלכם יצטרפו בשמחה לתהליך הלמידה שבניתם, יישארו מעורבים בו וגם יחול בהם איזשהו שינוי לאורך זמן שיאפשר להם להשתמש בדבר החדש שלמדו.
הנוסחה המוצעת היא שילוב של 3 פעולות שיש לבצע באופן משולב לאורך כל תהליך הלמידה.
ראו אותי + משמעותי לי + התאמצתי.
אם שלושת אלו יתרחשו- נבטיח למידה משמעותית לאורך זמן.
- ראו אותי
פעמים רבות, למידה היא פעולה שנידרש לרתום את הלומדות והלומדים שלנו להצטרף אליה, ובטח לא להניח שהם מונעים פנימית לעשות זאת.
מה עושים כדי לראות את הלומדות והלומדים שלנו?
- מפגינים חיבה ומתעקשים על רגעים של קשר אישי לפני ותוך כדי הלמידה.
- משווקים וממתגים את הלמידה כדי להעצים את הערך שלה.
- מדגישים את התועלת והיתרונות של הלמידה.
- מייצרים התלהבות ומוטיבציה.
- מעודדים קשרים אישיים ורישות.
- מוקירים רגעים של התקדמות.
- נותנים במה לביטוי אישי.
- נותנים מקום ליכולות הקיימות של הלומדים.
2. משמעותי לי
גרמנו ללומדים שלנו להרגיש שראינו אותם? זו התחלה מצוינת, אבל זה לא מספיק.
בתהליכי למידה רבים, שמים דגש גדול על החוויה המזמינה ושוכחים שזו רק הדרך להביא את הלומדות והלומדים, אבל זה לא מבטיח שהם יישארו שם ויהיו מעורבים.
משמעות בלמידה יכולה להיווצר בכמה דרכים, בחלקם הלומדים מצאו משמעות בגלל הרלבנטיות של התוכן, ולפעמים דווקא מתחברים לפעילות סביב התוכן שיוצקת משמעות גם בתוכן עצמו.
מה עושים כדי להבטיח משמעות בלמידה?
- אמילי- תמיד נסביר מה יוצא ללומדים מהתהליך- למה זה חשוב ואיך זה ישפיע עליהם לטובה מחר בבוקר.
- חיבור התוכן לחוויות אישיות- נבקש מהלומדים לספר איך התוכן מתקשר אליהם, או נספר איך הוא מתקשר אלינו, למשל בסיפורים ומקרים מהחיים.
- מתודות אינטראקטיביות שמעוררות הזדהות- הלומדים יהיו מעורבים יותר אם ייקחו תפקיד בתהליך הלמידה למשל באמצעות סימולציות, משחקי תפקידים, בקשה להביע השערות על תוכן שעוד לא נלמד.
- להפגיש בין התוכן לצרכים רגשיים וחברתיים- לפעמים התוכן הוא רק "תירוץ", שיכול לגרום לאנשים לבלות זמן אחד עם השני, להחליף דעות או להכריע על התשובות הנכונות בסוגייה מסוימת.
הלומדים יחושו קשר בגלל שהם יבלו זמן חברתי עם עמיתים, וכמעט בלי לשים לב, ייצרו לעצמם חיבור גם עם התוכן ולא רק עם החברים. - לעורר שיח ודיון- שיח סביב קונפליקט או ניגודיות בתוכן יכול לאפשר, הבעת דעה והשקפת עולם וכך ליצוק משמעות.
- פעילות יצירתית סביב התוכן- חדוות יצירה ועשייה של הפקה של משהו, גורמת לתוכן שאליו הלומדים לא התחברו, "להידבק" לתוך העשייה היצירתית ולקבל משמעות חדשה.
3. התאמצתי
הזמנו את הלומדים באהבה, יצקנו להם משמעות בלמידה, אבל כל זה עלול לא להספיק אם אנחנו רוצים שהלומדים שלנו ישתנו, ויצטיידו בידע או מיומנויות חדשות.
בשביל זה צריך גם (קצת) זיעה.
מחקרים בעולמות הזיכרון מראים באופן ברור שאם הלמידה "עוברת לנו חלק בגרון", היא עלולה שלא להשפיע עלינו יותר מדי, ונדרש איזשהו מאמץ בתהליך הלמידה כדי באמת לעבד את התוכן. מאמץ לא גבוה מדי, מגביר את הסיכוי לזכור את מה שלמדנו לאורך זמן.
מידת המאמץ משתנה בהתאם ליכולות הקיימות ולמורכבות של התוכן. הצורך במאמץ נוגד את האינטואיציה. הלומדים חושבים שאם הלמידה קשה זה אולי סימן שהם לא לומדים טוב, ומי שמתכנן את הלמידה, בטח בעידן התזזיתי של היום, כל כך רוצה חוויה לימודית חיובית עד שהוא עסוק לעיתים יותר מדי ב"כיף" של החוויה ופחות באפקטיביות שלה.
לכן, מי שלא מתכנן למידה שתהיה קצת קשה, מתבלבל בין מה שנראה כמו למידה טובה לבין למידה שמבטיחה היזכרות טובה ויכולת להשתמש בתוכן שנלמד למצבים חדשים בחיים.
מה עושים כדי שהלמידה תהיה קצת מאומצת?
- שילוב של חידות ובדיקות ידע
- בקשה להגשת תוצר או הצגה פומבית של תהליכי החשיבה
- יציאה להתנסות או תרגול מאתגר
- בקשה מהלומדים לסכם במילים שלהם את מה שלמדו או במה הם התחדשו
לקישור לסרטון שמסביר את הנוסחה לחוויית למידה משמעותית, מתוך מאגר ה- VOD שלנו, לחצו כאן