כדי לזכור תוכן לימודי צריך לשלוף אותו הרבה פעמים

שיתוף

כדי לזכור תוכן לימודי צריך לשלוף אותו הרבה פעמים

לימדת את התוכן ברור וחוויתי? הלומדים היו מעורבים?

לא בטוח שזה מספיק בשביל למידה שנשארת.

חוקרים הוכיחו שוב ושוב כי הלמידה תישאר רק אם התכנון שלה יהיה בפריסה וריווח לאורך זמן ורק אם הלומד ישלוף את תוכן הלימוד שוב ושוב בהקשרים מגוונים, בצורות שונות ובפריסת זמן רחבה.

למידה צפופה וחד פעמית עוזרת אולי לעבור את המבחן בשלום אבל לא מאפשרת לזכור את התוכן באמת לאורך זמן.

על הלומדים לשלוף את התוכן שוב ושוב לאורך תהליך הלמידה באופן שהופך את הלמידה מאירוע בודד לאירוע של פעימות רבות, המופיעות בצורות ובהקשרים שונים ומגוונים.

בתור מדריכים, מורים או לומדים, התחילו לתכנן את תהליך הלמידה מוקדם יותר.

אם מדובר ב- 5 שעות למידה, פזרו אותן על פני שבועיים למשל מאשר ללמוד אותן בפעם אחת רציפה.

בכל פעם שאתם עוברים פעימת למידה, חזרו גם על התכנים הישנים מהפעימות הראשונות על מנת לשמור גם עליהן טריות בזכרון.

המעבר ללמידה בפעימות פרוסות גורם ללומדים לגלות שהם שוכחים את התוכן בין מפגשים. אל תיבהלו ואל תיתנו ללומדים שלכם להיבהל.

השכחה הזו היא טבעית ואף מבורכת, כי היא מחייבת אותנו להתאמץ ולהיזכר מחדש וכך לחזק את הזכרון ארוך הטווח.

המאמץ הכרוך בשליפת התוכן שוב ושוב מהזכרון לטווח ארוך הוא ההסבר לאפקטיביות השיטה.

כאשר לומדים משהו רק בפעם אחת, ההיזכרות לא מתרחשת ואין הפעלה של טריגר של שליפה, ואז לא נעשות פעולות לשימור הזכרון.

ככל שתיזמו יות מבחנים קטנים על התוכן כך תגדילו את שימור הזכרון.

הקפידו על כך שהשליפה לא תהיה רק על דברים בסיסיים בתוכן. השליפה צריכה לכלול גם את הרעיונות המורכבים ביותר.

בנו את החזרות על התוכן בהקשרים שונים כל פעם. המחקרים מראים שהצורך להיזכר בתוכן בנסיבות שונות- מיקום שונה, צורת שאלות אחרת, גישה שונה לתכן הלימוד – כל אלו מגבירים את הגמישות של הידע ואת היכולת ליישם אותו במצבים רבים יותר ולכן הזכרון נשמר טוב יותר כאשר המפגש איתו מתנהל בהקשרים אלו.

אפילו במאמר הקצר הזה, פיזרנו את המסרים העיקריים שוב ושוב באופן מרווח לאורך הטקסט, בהקשרים מגוונים. זה מרגיש קצת מוזר לקרוא את המסרים לא בפעם אחת, אך מגביר את הסיכוי שתזכרו טוב יותר את מה שקראתם פה.

עדין, הדבר הטוב ביותר שאתם יכולים לעשות כדי לזכור את מה שקראתם, זה להכין לעצמכם כמה שאלות על הנושאים שקראתם ולהשיב עליהן בעוד יום יומיים.

לכניסה לקישור לחצו כאן

x