כמו סרדינים – האם זה משנה כמה לומדים יש בכיתה שלך?
148 דוחות ומחקרים, 41 מדינות ו- 55 אוכלוסיות שונות לגמרי – כולם ניסו להבין את הקשר בין כמות הלומדים בכיתה לבין אפקטיביות הלמידה. המחקרים בוצעו על לומדים בבתי ספר יסודיים (במיומנויות קריאה ומתמטיקה)
אבל יתכן שניתן להשליך מהם מסקנות גם על אוכלוסיות אחרות (תלמידים בוגרים יותר, סטודנטים באוניברסיטה, לומדים מבוגרים בסביבה ארגונית וכו').
לכאורה ברור שכיתה לא צפופה מדי תאפשר אימפקט חזק יותר, אבל הקטנת מספר הלומדים בכיתה הינה פעולה יקרה למדי. האם מהלך יקר כזה מוצדק?
תוצאות המחקרים מפתיעות ונוגדות את האינטואיציה שלנו: בבדיקה שנערכה בבתי ספר יסודיים התברר שיכולות הקריאה של הלומדים הושפעו מצפיפות הכיתה באופן מתון למדי, כמעט זניח. בלימודי מתמטיקה לא נמצא קשר בין צפיפות הלומדים להישגי הלומדים (למעשה אפילו היה קשר שלילי ביניהם).
אגב, לצד פרסום המחקר הזה, חשוב לציין שזהו אינו המחקר הראשון שמגיע למסקנות דומות.
אז ברור שלא כדאי שכיתות לומדים יראו כמו קופסאות סרדינים ובטח שלא כדאי לעודד את זה, בוודאי כאשר הצפיפות נעשית מוגזמת.
אבל לצד זה חשוב להבין שתהליכי למידה והנחייה טובים יכולים להיות אפקטיביים באותה מידה הן בכיתה עם משתתפים רבים והן בכיתה פחות צפופה.
כיוון שצמצום לומדים בכיתה הוא מהלך יקר, לא בטוח שדווקא זו הפעולה שתשפר את אפקטיביות הלמידה בכיתות.
פיתוח חכם של השיעור ייתן תוצאות טובות יותר בעלות נמוכה בהרבה.
לכניסה לקישור לחצו כאן