למה כל כך קשה לחשוב ולזכור תחת סטרס ממושך - ומה בכל זאת אפשר לעשות כדי ללמוד, גם בתקופות של לחץ  

שיתוף

למה כל כך קשה לחשוב ולזכור תחת סטרס ממושך – ומה בכל זאת אפשר לעשות כדי ללמוד, גם בתקופות של לחץ

 

למידה תחת לחץ היא פחות יעילה.

למתח יכולה להיות השפעה משמעותית על התפקוד הקוגניטיבי ועל הזיכרון, מה שמקשה עלינו ללמוד ולשמר מידע חדש.

 

רמה מתונה של לחץ יכולה לסייע לנו, אבל בימים של סטרס מתמשך, נחווה לא מעט חסמים שיקשו עלינו ללמוד.

 

הגורמים הם רבים והעובדה שרבים מהם מתרחשים בו זמנית מסבירה את הקושי הרב.

 

המוח שלנו נוטה לתעדף תגובות הישרדות מיידיות על פני קידוד ואחסון מידע חדש.

המתח גם מוביל לירידה בקשב ובריכוז, הוא לא מותיר מקום פנוי שיאפשר לנו להישאר מעורבים במה שאנחנו מנסים ללמוד, ודאי כאשר אנו חווים רגשות שליליים וחרדה.

 

ועדין, דווקא בתקופה הזו, כדאי שנלמד דברים חדשים. למידה חדשה ותחושת התפתחות והישג לא רק מסיחים את דעתנו ומאמנים את המוח שלנו, הם גם מתגמלים מאוד ומפרישים הורמונים של עונג ומהווים מעין "משכך כאבים טבעי".

 

לכן, לא כדאי לוותר על אפשרויות למידה בתקופה כזו, כל עוד היא מתנהלת באופן שמאפשר לנו להתמודד טוב יותר תחת הלחץ.

 

יש שורה של אסטרטגיות שיכולות לעזור ללמוד טוב גם בתקופות של סטרס ממושך, כולן כאלו שכדאי להשתמש בהן גם בשגרה ולכן הן די מוכרות לנו גם ביום יום, אך כעת צריך לשים עליהן דגש ביתר ולא לזלזל בחשיבותן:

חלוקת משימות למידה לחלקים קטנים:

נלמד גם תחת סטרס אם נרגיש שאנחנו מתמקדים בצעד אחד כל פעם. כדאי גם לקחת הרבה הפסקות. ממילא הפסקה היא זמן מצוין למוח שלנו לעבד את מה שלמדנו, אז אין סיבה למתוח למידה על משך זמן ארוך.

 

יעדים ריאליים:

זה לא הזמן לשים יעדים כאילו אלו ימי שגרה. הצבת מטרות לא מציאותיות יגבירו מתח.

 

לתעדף:

לפעמים הלחץ מהלמידה הוא בגלל תחושת ההצפה וחוסר הניהול של התהליך. כדאי לקחת לעצמנו זמן ולבנות לוח זמנים ותכנון תהליך שמתעדף, מקצה זמין ואנרגיה ללמידה ובעיקר נותן לנו תחושה של שליטה שמחזירה לנו את הביטחון.

 

דיבור עצמי חיובי:

כדי ללמוד טוב, חשוב שנהיה אדיבים לעצמנו, נזכיר לעצמנו את היכולות שלנו ונאחז בהם בקול רם.

 

טיפול עצמי מחוץ לזמני הלמידה:

פעילות גופנית, נשימות עמוקות, תזונה טובה, שינה איכותית – אם לא נדאג לעצמנו בזמנים בהם אנחנו לא לומדים, נלמד פחות טוב.

 

חברים טובים:

למידה חברתית היא ממש תרופת קסם בימים של מצוקה. היא נותנת לנו פרופורציות, מגדילה את יכולת הריכוז שלנו, ובעיקר גורמת לתהליך הלימודי להתהוות תחת תחושה של אמפתיה, שמחזקת אותנו ומעודדת אותנו לתת תשומת לב ללמידה שלנו.

 

כתבה זו נכבתה בשקלול של מספר מקורות, יחד עם שיחה עם צ'ט GPT ו- בארד.

 

אפשר לקרוא עוד על הנושא בכתבה וסרטון מרתקים שפורסמו באתר של kqed.

לכניסה לקישור לחצו כאן

 

x