מנהיגים לא צריכים עוד הדרכת מנהלים... הם צריכים שיזכירו להם ליישם את הלמידה
המנהלים לא מיישמים שיטות ניהול מיטביות? לא בטוח שהם צריכים עוד הדרכה.
גם ארגונים שמספקים הדרכות על מיומנות ניהוליות, לא רואים השפעה ויישום בשטח.
הסיבה לכך היא התהום בין מה שאנחנו יודעים לבין מה שאנחנו מיישמים בעבודה.
אנחנו יודעים שאנחנו אמורים ליישם את מה שלמדנו אבל שוכחים את זה בתוך היום יום השוטף שלנו שכולל עומס משימות בעבודה, צורך לתת מענה ליעדים קצרי טווח וחזרה מהירה להרגלים ישנים.
בעידן כזה, הפתרון הוא לא עוד הדרכת מנהלים ש"תגרום להם סוף סוף ללמוד לעשות את זה כמו שצריך" אלא בעיקר תזכורת קטנה, כאילו מישהו בא ליד המנהל בזמן שהוא עובד, דופק לו על הכתף ומזכיר לו בעדינות: "אולי כדאי לך ליישם את השיטה הניהולית הזו שלמדת עליה…"
הנדנוד ההתנהגותי (nudge) יכול להביא להבדל דרמטי בהתנהגות האנושית ויכול לסגור את הפער הזה שבין לדעת לבין לעשות.
נדנוד הוא הצעה או תזכורת עדינה שנועדו להשפיע על ההתנהגות בפועל. נדנוד הוא זול, פשוט ולא מחייב, רק הצעה עדינה להנעה לפעולה מסוימת.
זה יכול להיות שלט במסדרון, מייל או סמס ואפילו יכול לבוא לידי ביטוי במיקום של חפצים (למשל בשולחן אירוח, לשים את הפירות קרוב ומול העיניים ואת הפחמימות הריקות להציג יותר רחוק).
בתהליך למידה אפקטיבי צריך לתכנן רגעים של נדנוד כהשלמה לתכניות למידה והתפתחות שמוצעות ממילא, מעין תגבורי הדרכה.
בעידן הדיגיטלי זה קל במיוחד.
כל מה שצריך זה לתכנן את תדירות הנדנוד (הרי לא נרצה להעיק על הלומד), את אופי ההפעלה שלו (באופן אוטומטי או בעת התרחשות כלשהי, למשל נדנוד על פרקטיקת קליטה מיטבית ברגע שנקלט עובד חדש) ועל אופן ההפצה של הנדנוד (מייל, שלט במסדרון, הודעה בפורטל וכד').
לכניסה למאמר המלא לחצו כאן