על קיבעון ולמידה

שיתוף

אחת התופעות השכיחות באופן שבו אנו אוגרים מידע במוח היא קיבעון. למשל: ברגע שלמדנו לבצע פעולה בצורה מסויימת, יהיה מאוד מאוד קשה להכחיד את ההרגל ולגרום לנו לבצע את הפעולה בצורה אחרת. הקיבעון, שיש לו אסוציאציה שמרנית ולא רצויה, דווקא משרת אותנו בלמידה לא רע. הוא מאפשר לנו לרכז את האנרגיה ולמקד את הקשב שלנו בדרך מסויימת, דבר המאפשר לנו לא להתפזר ואף ללמוד מהר יותר. זה הופך את הפעולה שלנו לאוטומטית תוך זמן קצר, מה שמפנה לנו זיכרון ומשאבים ללמוד, לחשוב או לעשות דברים נוספים במקביל. מצד שני, הקיבעון עלול "לתקוע" אותנו ולגרום לנו לדעת לפעול בדרך מסויימת מאוד וצרה מאוד. לדוגמא: קחו פעולה פשוטה כמו "העתק-הדבק" שאנו מכירים מהאופיס. יש לא מעט דרכים לבצע: דרך התפריטים שבראש המסך, דרך האייקונים, קליק ימני או קיצורי מקשים (CTRL V, CTRL C). באחד המקומות בהם הטמעתי מערכת חדשה נתקלתי בלא מעט עובדים שהדרך שבה לימדו אותם לבצע היא באמצעות מקש ימני. לרוע המזל, במערכת החדשה שהטמענו, אופציית ההעתקה-הדבקה לא תמיד עבדה באמצעות מקש ימני. היה כמעט בלתי אפשרי לגרום להם להשתמש, למשל, בקיצורי מקשים. הושקעה יותר אנרגיה בללמד אותם את הפעולה בשלב זה, מאשר לו היו מלמדים אותם את מגוון האופציות, או לפחות יותר מאחת, כאשר לימדו אותם לבצע את הפעולה לראשונה. כמפתחי הדרכה אנו נתקלים לא מעט בדילמה, בעיקר בהדרכת מערכות, האם ללמד את כל הדרכים לבצע פעולה מסויימת או להתמקד בפעולה אחת. כאמור, לימוד פעולה אחת הינו יותר ממוקד ומהיר. לימוד מספר אפשרויות יכול לבלבל ולקחת יותר זמן. אך הקושי ללמוד בשלב מאוחר יותר את המידע הזה, יכול להוות נזק שרב מן התועלת שבלימוד אופן פעולה אחד. שווה להשקיע קצת יותר בשלב הלמידה הראשונית. אל תחששו שמא הלומד יתבלבל מריבוי האפשרויות. בסופו של דבר הוא יבחר את הדרך הפשוטה ביותר אבל יהיה פתוח גם לאפשרויות האחרות, אם יבחין ששימוש בהן הוא יעיל יותר. כמו כן, לא חייבים ללמד את כל האפשרויות. אפשר להתמקד בשתיים או שלוש לכל היותר. כאמור, הקיבעון יכול לשרת אותנו לא מעט, אך כמפתחי למידה אפקטיבית חשוב שנכיר גם את המגבלות שהוא מייצר אצל הלומד, גם בלמידה ויישום לטווח הארוך ולא רק בשיעור הספציפי שאנו מפתחים.

x