קבוצות בזום- איך בונים פעילות צוותית שלא תצ'עמם
קבוצות בזום- איך בונים פעילות צוותית שלא תצ'עמם
זום טוב הוא זום שכולל חלקים של דיונים קבוצתיים של 4-8 משתתפים. אבל סתם לחלק את הקבוצות, להפריח איזה משימה ולקוות לטוב יאפשר למידה גם בקבוצה אבל עלול גם להיות משעמם למדי, בודאי לאורך זמן.
אז מהם הדברים שיכולים להפוך את הלמידה הקבוצתית למענינת יותר, כזו שתסחוף יותר אנשים לתוכה?
משחקי תפקידים
חלוקת תפקידים למשתתפים בקבוצות גורמת להם למחויבות, פתאום יש להם תפקיד לבצע ולא רק להיות משתתפים בקבוצה. כדאי לנסות לשלב משימה קבוצתית עם תפקידים או תורניות, ראש צוות, משקיף, מתעד, קטגור או "בידוריסט" הם רק דוגמאות לתפקידים שיכניסו פלפל לפעילות. אם ניתן לבקש מהמשתתפים להכנס לתפקיד כלשהו, בודאי כאשר הקבוצה עוסקת בתרחיש, בניתוח סיטואציה או בגיבוש עמדה על משהו, יהפכו את הפעילות לסיפורית יותר וקצת יותר ממושחקת וזה יחזיק את המשתתפים טוב יותר בתוך הדיון.
לוחות שיתופיים
אין סיבה לדבר באוויר אם אפשר לעבוד על מסמך או לוח שיתופי. אפשר לעשות זאת על מסמכים שיתופיים בשחור לבן, אך יש גם אינסוף לוחות שיתופיים צבעוניים ומזמינים שאפשר לעבוד עליהם בצוותא. הלוח השיתופי לא רק מסייע לעבודה קבוצתית מלוכדת וממוקדת, אלא גם מאפשר לקבוצות להשוות את התוצרים שלהן אחת לשנייה, מה שכבר הופך את המשימה ליותר חברתית ויותר מענינת.
משימה תחרותית
לא צריך להפוך כל דבר לתחרות, אבל קצת תמריצים שיגרמו לקבוצות להיות ערניות למה שמתרחש בקבוצות האחרות כבר יכול לתת קצת דלק לפעילות הקבוצתית ו"להרים אותה". דד ליין מסויים שיש להציב, הוקרה כלשהי שיקבלו צוותים מצטיינים או אפשרות לדירוג הדדי של הצוותים, זה על התוצרים של זה, ימריצו את הצוות ויעשירו את חווית הלמידה.
מתערבבים
הצוות יכול גם קצת לזוז ולהתערבב עם צוותים אחרים. החל מנציג של כל צוות, שיעבור לצוות אחר בשלב מסויים ויחולל שינוי או השוואה בין הדיונים שהיו בקבוצות השונות, העברה של תוצרים בין קבוצות שיגמרו להם לבחון מה עשו אחרים במקביל אליהם ואפילו לקיים דיון במשך כמה דקות עם צוות קטן, ובבת אחת להתערבב ולהתחיל את הדיון הזה שוב, מקומה שניה, עם צוות אחר לגמרי, יוסיפו אנרגיות ועניין חברתי לפעילות.
"שתול מההפקה"
מנחי המפגש לא יכולים להיות בו זמנית בכל הקבוצות, למרות שחשוב שיטיילו וירחפו בין הקבוצות כל הזמן והנוכחות הקצרה שלהם תורגש ותשפיע. כדי להשלים את הפער שנוצר מהעדר דמות מנחה, אפשר לנסות להציע "שתול מההפקה". מדובר באחד המשתתפים שיקבל קצת הנחיות מקדימות מהמנחה, בהתכתבות או בשיחה קצרה לפני המפגש. כך יוכל המשתתף לקחת תפקיד משמעותי בעבודת הצוות, לספק רמזים, למסור מידע באופן הדרגתי ו"מתגלגל" או לתת עצות לקבוצה בזכות ידע מוקדם שירכוש. כל אחד יוכל לקבל הזדמנות מעצימה כזו לאורך רצף של מפגשים, וכך פעילות שטוחה בקבוצה הופכת פתאום להיות מענינת, מפתיעה ועמוקה יותר.
לכניסה לקישור לחצו כאן