רצף המעורבות הלמידה – איך נדע אם היתה למידה איכותית?
רצף המעורבות הלמידה – איך נדע אם היתה למידה איכותית?
המחקרים מראים באופן ברור שהרמות גבוהות יותר מעורבות פעילה מביאות ללמידה טובה יותר אבל איך יודעים אם הלומדות והלומדים שלנו מעורבים ומחוברים לתהליך הלמידה?
רצף המעורבות הלימודית יכול לסייע לנו לזהות מתי למידה איכותית מתקיימת, והיא גם דרך להציג ללומדות וללומדים את הערך שיקבלו אם ישמרו על מעורבות גבוהה.
לתהליך הזה של היקשרות למהלך הלימודי או הדרכתי (engagement) אין שם מוצלח בעברית, וגם לא תמיד קל לזהות אותו בכיתה או בתהליכי למידה דיגיטליים.
מישהו שבוהה בחלון אולי משועמם ואולי מעבד את מה שלמד.
מישהי שנראית פעילה, אולי עושה זאת מתוך סקרנות שלא קשורה למה שלומדים, ובעצם מפריעה ומשבשת את הלמידה.
מי שנראה מקשיב אולי חולם בהקיץ ואלו שכותבים את מה שנאמר בכיתה אולי חושבים על משהו אחר לגמרי תוך כדי.
החוקרת האוסטרלית איימי ברי פיתחה רצף של מעורבות והתנתקות שמסייע לנו להעריך האם הקהל שלנו עוסק (או לא) בלמידה.
הרצף הזה, שפורסם באתר של ארגון ה- ASCD, מאפשר שלנו לסווג עד כמה יש מעורבות אמיתית בתהליך הלמידה.
הוא מראה שפעלתנות ואקטיביות יכולים גם להיות שליליים ולהפריע (בקצה הימני של הרצף), ושבאמצע יש את אזור האשליה הגדול לאנשי הוראה הנחיה והדרכה- אותם לומדות ולומדים שנראים מעורבים אבל לכל היותר ניתן לקרוא להם "משתתפים" או אולי "נוכחים-נפקדים".
הם אולי נמצאים פיזית בכיתה או מול המחשב אבל הם בעצם מנסים להימנע מללמוד.
השקט שלהם מתעתע וגורם לנו לחשוב שהם איתנו בתהליך.
המודל מסמן לנו את מה שהיינו רוצים לראות כדי להבטיח למידה אפקטיבית- לומדות ולומדים ש"מושקעים" בזה.
אלו הלומדים שישאלו שאלות על התוכן, יחפשו את הרלבנטיות במה שהם לומדים, יניעו לעצמם את תהליך הלמידה, יציבו יעדים, יבקשו משוב ואפילו ימדדו לעצמם את ההתקדמות בתהליך הלמידה.
ברי ממליצה להסביר לקהל הלומדים כיצד רמת המעורבות שלהם משפיעה על הלמידה, ולהציע להם אינדיקטורים למעורבות לעומת התנתקות.
כשהלומדות והלומדים יבינו את הקשר בין מידת ההשקעה והמעורבות לאפקטיביות ויעילות הלמידה, יגדל הסיכוי שהם יבצעו "אנגייג'מנט" ויראו את התועלת מהלמידה האיכותית שביצעו.
לכניסה לקישור לחצו כאן