🌻מודל 4 הפערים🌻 – לאיתור צרכי למידה בארגון
🌻מודל 4 הפערים🌻 – לאיתור צרכי למידה בארגון

בכל רגע נתון כל אחת ואחת מאיתנו יהיו באחד או יותר מ-4 פערים מקצועיים בעבודה שלנו.
תפקידן של מחלקות למידה ופיתוח מקצועי בארגונים, הוא לנסות לסגור את הפערים הללו באמצעות פתרונות של למידה והתפתחות.
לכן, החזון של גופים כאלו הוא להביא מקסימום מהעובדות והעובדים למקסימום יכולות ומימוש מקצועי ואישי.
מודל 4 הפערים מסייע לפלח את האזורים שבהם ארגונים הכי זקוקים לפתרונות למידה ומכוון למשאבים ואופי הפתרונות שיפותחו כדי לאפשר לארגון להיות כשיר מקצועית.
מובן שיש פערים נוספים שמונעים מאיתנו להיות בשיא היכולות שלנו, והם לא בהכרח קשורים לעולמות הלמידה.
החל מיחסים עם המנהלת או המנהל הישיר שמשפיעים על הביצועים שלנו, דרך תחושות של שייכות ומחוברות ועד לתלוש המשכורת.
אך בכל מה שנוגע להיבטים מקצועיים של למידה והתפתחות אלה 4 הפערים דרכם ניתן לאבחן צרכי למידה באופן שוטף:
1. אני חדש
2. התוכן חדש
3. "שכחתי"
4. הפוטנציאל שלי
🏓1. אני חדש🏓
זהו הפער המוכר לכל אחד שאי פעם התחיל עבודה חדשה.
ארגונים רבים משקיעים בקליטה מיטבית של עובדים חדשים מתוך הבנה שזה לא רק משמעותי למהירות ואיכות ההתמקצעות וההשתלבות, אלא גם משפיע מאוד ולאורך זמן על תחושת השייכות והמחוברות לארגון.
🏓 2. התוכן חדש:🏓
התכנים בארגון משתנים כל הזמן: תהליכי עבודה חדשים, טכנולוגיות דינאמיות, מיומנויות שצריך לשכלל… כל אלו מחייבים למידה שוטפת שתבטיח עדכניות וכושר מקצועי.
ארגונים שלא יזהו בזמן מה צוותי העבודה הקיימים שלהם צריכים ללמוד כדי להיות בכושר, יאבדו יתרון תחרותי לאורך זמן.
🏓3. "שכחתי"🏓
זהו פער חמקמק וכואב הכולל את כל מה שאנחנו אמורים לדעת לעשות, אבל "שכחנו", או לא שמנו לב, או לא הקדשנו לזה את החשיבות הראויה.
ארגונים נדרשים להשקיע ברענונים, תזכורות, "תגבורוני למידה" קצרים ולהפיק לקחים מטעויות או מנושאים שהוזנחו לאורך השנים אך עדין צריך לדעת אותם.
🏓 4. הפוטנציאל שלי🏓
זהו הפער שלנו מול התפתחות העתידית שלנו והיערכות לצרכים עתידיים של התפקיד
המונחים upskill ו- reskill מכווונים אותנו להיות מוכנים לא רק לצרכי העבודה של היום, אלא גם של מחר ומחרתיים.
בימים אלו של כניסת הבינה המלאכותית לחיינו, גופי הדרכה ופיתוח מקצועי יעסקו רבות בלמידה ארגונית שתכין אותנו לעולם החדש.
הקישור לפירוט נוסף של המודל כאן