העבודה שלך כרוכה בחשיבה מאומצת? סיכוי טוב יותר לשמירה על צלילות בגילאים מבוגרים

שיתוף

העבודה שלך כרוכה בחשיבה מאומצת? סיכוי טוב יותר לשמירה על צלילות בגילאים מבוגרים

 

ככל שהמוח שלנו עובד קשה יותר בעבודה, כך קטן הסיכון שנסבול מבעיות זיכרון וחשיבה בהמשך החיים.

על פי מחקר שפורסם בחודש האחרון, עיסוק בעבודה מורכבת ומעוררת מחשבה עשוי להגדיל את הסיכוי לצלילות מחשבתית בגיל מבוגר.

חוקרים מאוסלו שבחנו למעלה מ- 7,000 על פני כ- 300 מקצועות בנורבגיה, מצאו קשר בין דרישות העבודה לבין היכולות המוחיות לאחר גיל 70.

החוקרים סיווגו את המשרות השונות בהם עבדו אנשים ל- 4 קבוצות שונות, החל מאלו שרוב המשימות בהן הן ידניות ושגרתיות לעומת כאלו שהן מגוונות, מחייבות יכולות ניתוח מצבים, תקשורת בין אישית וביסוס אמון.

בקרב נשים ואנשים בגילאי ה- 70 שעסקו לאורך חייהם במשימות שדרשו חשיבה מאומצת כמו למשל הוראה, הדרכה או ניהול פיננסי, היה שיעור נמוך משמעותית של פגיעות קוגניטיביות לעומת בעלי מקצועות שדרשו פחות חשיבה כמו למשל שליחי דואר או עובדי מפעל (27% לעומת 42%).

ניתן ללמוד מכך שעבודה שמאתגרת אותנו אינטלקטואלית עשויה להיות גורם שמגן עלינו מפני פגיעה קוגניטיבית בשלב מאוחר יותר בחיים.

המחקר החדש מצטרף למחקרים רבים שבוחנים את השפעת גמישות המוח על איכות החיים שלנו. הם מלמדים אותנו שעלינו לדאוג לרמה מסוימת של "אינטנסיביות מחשבתית" שמחזקת את המוח שלנו.

אבל חלקנו עושים הפוך בשלב מסוים בחיים.

לעיתים, אנו חיים בנוחות עם היכולות הנוכחיות שלהם, ומתכנסים לתוך דפוסים ואורח חיים לא מאתגר, מתוך תחושה ש"עכשיו הגיל לנוח מאתגרים ולהתפשר על מה שאני".

החוקרים מסבירים שאם לא נאתגר את המוח עד לרמה מסוימת, נתחיל לאבד יכולות.

גמישות המוח היא מתנה גדולה עבורנו ביכולת שלנו להאמין בעצמנו ובכוח שלנו לשנות ולהתפתח.

היא מעודדת אותנו להמשיך להתעניין, ולזמן לעצמנו אתגרים חדשים.

כפי שניתן ללמוד מכלל המחקרים בתחום, זה לא רק מקדם אותנו באותו רגע, אלא כנראה גם שומר עלינו לאריכות ימים ללא אבדן יכולות קוגניטיביות.

זו גם הזדמנות להתייחסות מרעננת למקום העבודה שלנו.

לעיתים אנו חשים שהעבודה שלנו מאתגרת מדי, יתכן וזו הזדמנות להכיר בכך שהאתגרים האלו עשויים דווקא לתרום לבריאות שלנו לאורך זמן.

הקישור למאמר המלא כאן ועוד על גמישות המוח, במאמר שפרסמנו היום לפני 10 שנים כאן.

x