לעשות יותר בפחות

שיתוף

המונח "לעשות יותר בפחות" שגור למדי בארגונים ובפרט בתקופות בהן אי הודאות הכלכלית עולה. יש משהו במונח הזה שמשדר תחושה של "קסם". הרי אפשר היה לקרוא לזה גם התייעלות. הניסיון להצליח ב"קסם" הזה קצת מלחיץ,  כמו שאנשים מרגישים לפעמים כשמישהו מבקש מהם "לחשוב מחוץ לקופסה".

השבוע יש לי זכות לקחת חלק בתהליך חשיבה מעניין במסגרת מושב "לעשות יותר בפחות" שיתקיים בכנס הלמידה הארגונית ה- 19 של ירחון משאבי אנוש. הכנס נראה כמו שיא של יצירתיות ומקצוענות, ואני שמח לקחת חלק בחגיגה יחד עם הצוות המקסים שמנחה את המושב (ליהי אורפז מפרטנר, הגר ליסר מ- yes וטל רפפורט מבנק לאומי). בזכות הצוות אני זוכה להכיר מקרוב סיפורי הצלחה של ארגונים שעשו יותר בפחות, כל אחד בדרך אחרת לגמרי.

בכנס נפרוט את הקסם לרעיונות פרקטיים אותם ננתח במהלך המושב.
אבל רגע לפני הכנס – שתי מחשבות שליוו אותי בזמן שהקשבתי במרוכז לחקרי המקרה שיוצגו במושב.

האחד, הוא שהקסם האמיתי ב"לעשות יותר בפחות" אינו טמון בחסכון נקודתי אלא בדרך חיים ששומרת על התנהלות, תרבות ותהליכי עבודה נקיים יותר, חדים יותר, רזים יותר. את שלל הפתרונות של לעשות יותר בפחות אפשר לחלק בכאלו שחסכו תקציב בשנה הדוקה במיוחד והיו כאלו ש"הפכו מלימון ללימונדה". הלימונדה היא ההבנה שאמנם נבנה מנגנון תחת כורח תקציבי, אבל בעצם זה רעיון לא רע להישאר עם זה. לכן היופי של "לעשות יותר בפחות" הוא בכך שהוא מחייב אותנו לחשוב מחדש על האופן שבו אנחנו עובדים, המוצרים שאותם אנחנו מייצרים והפתרונות שאנו מעצבים לאתגרים שונים. הוא מאפשר לנו להגיע למצבים שאולי היינו צריכים לעבוד לפיהם מאז ומעולם, אבל רק עכשיו גילינו את הקסם.

העקרון השני הוא שלעשות יותר בפחות כרוך בד"כ בביצוע מיומנות שהארגון לא ביצע בעבר.
זוהי השקעה חד פעמית של הטמעה של תהליך מסויים, שגרה מסוימת, פיתוח מסויים, והללו חדשים לנו. יש לבחון האם המאמץ החד פעמי הנדרש במנגון החדש של "לעשות יותר בפחות" הוא חסם שבעטיו לא נכון יהיה להיכנס לתהליך הזה, שבעצם מדובר בקסם שווא שרק נראה כמו "יותר בפחות" אבל המאמץ ההטמעתי גבוה מדי.

בשאר המקרים, יש להכיר בכך שבטווח המיידי מדובר בפרויקט תשתיתי שיש לתכנן ולהבין את המשמעויות שלו. לא להיבהל מהמאמץ החדש, אם הוא נראה מבטיח הוא שווה את ההשקעה, אבל הוא מחייב שההשקעה הזו תתוכנן היטב. בסיפורים שנציג במושב נראה כיצד תכננו, מה היו ההשלכות של השינוי, על מי הם השפיעו ובאיזה צורה, וכיצד התמודדנו עם כל זה. אחת הסוגיות החשובות שנבחן היא כיצד מוודאים ש"הפחות הזה" לא פוגע באיכות הסופית.

מתוך הבנת שני עקרונות אלו המסע לחקר הכלים, השיטות והאפשרויות של "לעשות יותר בפחת" הוא חוויה מאתגרת ומלמדת מאוד, שמאפשרת לייצר מודל עבודה ולהצטייד בשלל רעיונות שמספקים יותר בפחות. על כל אלו, אצלנו במושב, ב- 5.6.12.

x