3 סוגים של מעורבות בלמידה פעילה – ולמה רק אחת מהן קריטית ללמידה אפקטיבית
3 סוגים של מעורבות בלמידה פעילה – ולמה רק אחת מהן קריטית ללמידה אפקטיבית

כולנו מכירים את התחושה הטובה שבה כיתת לומדים מפגינה מעורבות גבוהה בלמידה.
הלמידה פעילה, הלומדים משוחחים, נהנים, נראים מחוברים ואנחנו המנחים שבעי רצון שסיפקנו למידה איכותית.
אך לא כל למידה פעילה שבה הלומדות והלומדים מעורבים, משוחחים ומשתתפים היא אכן למידה אפקטיבית.
הספר החדש Learning Illusions של קירשנר, הנדריק וגיל מבקש "לנפץ" את אשליית המעורבות ולחזק את החשיבה הביקורתית שלנו.
הסופרים מסבירים שכדי לזהות מתי הלמידה אכן משפיעה, צריך להבחין בין 3 סוגי מעורבות:
- מעורבות רגשית:
ניכר שללומדים כיף, יש להם חיבור טוב עם הלמידה והם מפגינים מוטיבציה. הם נהנים, מתלהבים, צוחקים וחווים תחושת הצלחה. אך כל זה עדין לא מעיד על למידה איכותית.
- מעורבות התנהגותית:
הלומדים נוכחים, משתתפים, משוחחים, עונים ומשחקים. אך גם הפעם לא בהכרח נוכל לדעת שהיתה למידה.
- מעורבות קוגניטיבית:
הלומדים הפגינו מאמץ מנטלי, עיבוד עומק, חיבור לידע קודם, הם עיבדו, ניתחו, השוו והשליכו את מה שלמדו למצבים חדשים תוך פתרון בעיות אמיתיות.
רק מעורבות כזו, שיש בה מאמץ מחשבתי, באמת יוצרת למידה ברת קיימא.
רובנו מודדים דווקא את השתיים הראשונות כי הנראות שלהן בולטת יותר ומייצרת לנו אשליה של למידה.
מחברי הספר מנחים אותנו לבחון את המעורבות של הלומדים שלנו ולהבטיח שלא רק שיהיה להם מעניין אלא גם מאתגר, שהמטלות שהם ידרשו אליהם יחייבו אותם לנתח, לחבר וליישם את מה שלמדו.
המעורבות המחשבתית הזו פחות נראית לעין לעומת מעורבות רגשית והתנהגותית, אך היא זו שנדרשת כדי להבטיח למידה שנשארת.
הכנו לכם פודקסט כאן, סרטון כאן ואינפוגרפיקה כאן – שלושתם מג'ונרטים בעברית ומאפשרים העמקה נוחה ונגישה.
לסקירה על אשליית הלמידה הפעילה בספר, מתוך מאגר ה- VOD של מתודיקה לחצו כאן