4 טכניקות לרפלקציה מקפיצת זכרון
4 טכניקות לרפלקציה מקפיצת זכרון
רפלקציה (התבוננות על תהליך למידה שעברתי ואיזשהו שיקוף שלו) היא הפעולה הכי לא ישראלית שיש… אבל היא מחזקת את הלמידה באופן משמעותי.
היא פשוטה, היא בחינם והיא משיאה תוצאות מדהימות.
רוצים הוכחה?
2 קבוצות פתרו חידונים, אחת מהן סיכמה את הפעילות באמצעות רפלקציה בה כתבו אילו אסטרטגיות סייעו להם לפתור את החידות הללו. הקבוצה השניה לא ביצעה דבר.
בהמשך תהליך הלמידה, "קבוצת הרפלקציה" פתרה 20% יותר בעיות וחבריה דיווחו על תחושת מסוגלות גבוהה יותר.
העצירה הנוספת על מה שהרגע נלמד יוצרת עוד סיבוב של אינטראקציה עם החומר שמעמיק את תהליך העיבוד הקוגנטיבי.
קבלו 4 שיטות פשוטות לרפקלציה בכל תהליך למידה:
1. 🚀 לשאול שאלות:
למדנו נושא מסויים? כדאי להעלות שאלות שיגרמו ללומדים לחשוב על מה שלמדו, כמו "מה הכי הפתיע אותך?", "מה היית עושה אחרת עכשיו שלמדת את זה?" וכד'
2. 🚀 דיון בקבוצות קטנות:
למדנו נושא מסויים? עכשיו מבקשים מקבוצות קטנות (לא במליאה) לשאול אחד את השני שאלות על מה שלמדו.
3. 🚀 סיכום אישי:
לבקש מהלומדים לכתוב לעצמם סיכום, יומן או בלוג. הכתיבה היא פעולה מאומצת שלוקחת זמן ולכן מחזקת את הזכרון של מה שלמדנו.
4. 🚀 "רפלרציה ברגע":
כדאי לעודד ולהרגיל את הלומדים להפעיל בעצמם רגע קטן של רפלקציה בסוף התנסויות שבהם עברו ולשאול את עצמם: "איך היה לי עם זה?", "מה היה קשה?", "מה היה אפקטיבי?" "מה הפתיע?" "מה היווה חסם?" "מה הייתי עושה אחרת?"
לא לחכות ממש לסוף תהליך כדי לסכם אחורה.. הטמעה קבועה של שיטות כה פשוטות מקפיצה את הסיכויים שהתוכן יישמר בזכרון הלומדים והם יישמו אותו לאחר מכן.
לכניסה לקישור לחצו כאן