4 יתרונות ו- 4 חסרונות ללמידה בקבוצות וצוותים קטנים
4 יתרונות ו- 4 חסרונות ללמידה בקבוצות וצוותים קטנים
בעידן שמקדש עבודת צוות, מה בעצם עדיף- ללמוד לבד או בקבוצה?
האם תמיד עבודה שיתופית מוצלחת יותר מפשוט להתמודד עם משימה לבד?
מאמר שפורסם בעיתון הגארדיאן הבריטי ממפה את הפרמטרים שמשפיעים על למידה קבוצתית.
הנה 4 יתרונות ו- 4 חסרונות שיכולים להשפיע על האפקטיביות של למידה כזו:
4 יתרונות
1. מוטיבציה:
אנשים הם יצורים חברתיים, הצורך להיות חלק ממשהו גדול יותר הוא כח מניע שמסייע מאוד ללמידה קבוצתית ויכול לגרום לנו ללמוד יותר מאשר אם היינו לבדנו.
2. ביצועים:
משימות קבוצתיות גורמות לחשיבה משותפת, העברת מידע רחב יותר ושיח פעלתני יותר ולכן סיכוי מצוין שניישם יותר ונבצע טוב יותר את המיומנויות או הידע שעיבדנו ביחד.
3. חלוקת עבודה:
למידה בצוות מאפשרת לחברים לתרום ולבטא את עצמם מתוך החוזקות והמוטיבציות האישיות שלהם ולהביא להרחבת היכולות של כל אחד דרך האינטראקציה המשותפת באופן שלא היה מתרחש בלמידה עצמית.
4. חברים חדשים:
למידה קבוצתית מזמנת היכרויות חדשות או העמקה של היכרות קיימת, מגבירה את הסיכוי להנאה ומאפשרת, פעמים רבות, גם למופנמים וגם למוחצנים למצוא את עצמם ולבוא לידי ביטוי באופן שלא מתרחש בלמידה עצמית.
חסרונות:
1. קיטוב:
מחקרים מבציעים על כך שלקבוצה יש נטייה לייצר קיטוב או תוצאות קיצוניות יותר מאלו של פעולות אינדיבידואליות. הרצון להרמוניה קבוצתית יכול לגרום לתנודות ולהחלטות שאף פרט בודד לא היה מסכים להן, אך הדינמיקה הקבוצתית משכה לשם ופגעה בתהליך הלימודי.
2. בטלה חברתית:
בלמידה קבוצתית יש נטייה לכל אחד להתאמץ קצת פחות מאשר אם היה פועל לבד.
3. הטיות:
אפשר ללמוד טוב יותר עם קבוצה, אבל אפשר גם לטעות חזק יותר.. מידע לא נכון שנוצר קבוצה מייצר הטיה חברתית ומקבע שגיאות בקרב חברי הצוות.
4. בזבוז זמן:
בלמידה צוותית יש סיכוי גדול יותר שהחברים יעסקו בנושאים שאינם עיקר הלמידה, יתווכחו על נושאים שוליים או יזלגו מהמשימות המרכזיות אליהן הם נדרשים.
לכניסה לקישור לחצו כאן