6 דרכים בהן המוח "מחבל" במאמץ שלנו ללמוד משהו חדש
6 דרכים בהן המוח "מחבל" במאמץ שלנו ללמוד משהו חדש
המוח שלנו כל כך רוצה להיות יעיל ולקצר לנו את תהליכי החשיבה, עד שהוא טומן לנו (בתמימות כמובן) לא מעט "מלכודות" שדווקא מקשות על המאמצים שלנו ללמוד משהו חדש.
מאמר שפורסם באתר informed מפרט לא פחות מ- 16 דרכים שונות בהן המוח מהתל בנו ומקשה על תהליכי הלמידה שלנו, למרות כל הכוונות הטובות.
הנה 6 מתוכן, שמהוות דוגמאות טובות למה כדאי לנו לשים לב כשאנחנו לומדים משהו חדש, כדי לא ליפול במלכודת:
1. מתבלבלים בין "הבנתי" לבין "אני אזכור"
מה המלכודת?
כשלמדנו משהו חדש, אנו נוטים לחשוב שהוא "הוטבע" בזכרון שלנו, בטח כאשר אנו חשים שהבנו את מה שלמדנו. אך זוהי תחושת אשלייה ולא כדאי להאמין למוח בשלב הזה. אם הלמידה לא היתה כרוכה במאמץ כלשהו, התוכן קודד באופן חלש מאוד ולא בהכרח ישרוד בזכרון שלנו לטווח הרחוק.
מה עושים?
בכל פעם שלומדים משהו חדש, חשוב להיות מודעים לכך שלא בהכרח נזכור את מה שלמדנו. אם זה חשוב לנו, כדאי שנדבר על התוכן בעתיד, או נשאל את עצמנו שאלות על התוכן, פעולות שיקודדו את הלמידה באופן משמעותי יותר ויגדילו את הסיכוי שנזכור אותה.
2. מנסים לעשות כמה פעולות בו זמנית (מולטי-טאסקינג)
מה המלכודת?
ביצוע משימות במקביל גורם לתחושה מאוד מתגלמת ("איזה יכולות והספקים מדהימים יש לי"), אך בפועל בלתי אפשרי לבצע משימות במקביל אלא רק לעבור בין משימה למשימה באופן שמעכב אותו בסך הזמן הכולל שאנו מקדישים לכלל המשימות, בגלל הזמן שלוקח לנו "לחזור" למשימה שהפסקנו בזמן שרצנו על משהו אחר.
מה עושים?
מבינים שאין ערך בלהיות טובים ב"מולטי-טאסקינג". מתרגלים (למרות הפיתוי והרצון בגיוון) לעבוד על משימה אחת כל פעם.
3. מעדיפים לחזק את מה שאנחנו כבר חושבים במקום להיפתח לחשיבה חדשה
מה המלכודת?
הטיית האישור (או הטיית האישוש) גורמת לנו לפרש, להעדיף ולזכור תוכן שמאשר את מה שאנחנו כבר חושבים או מאמינים, ולתת פחות תשומת לב לכל מה שתומך באפשרויות חשיבה אחרות. זהו אחד מקיצורי הדרך החזקים של המוח, שעוזר לנו מאוד פעמים רבות, אך מחבל בתהליכי הלמידה שלנו במצבים אחרים.
מה עושים?
מטפחים הרגל חדש שבו אנו מחפשים יותר במה ואיפה אנחנו טועים. לומדים להעריך יותר השקפות שמאתגרות את החשיבה שלנו, ושמים לעצמנו מטרה לאסוף תפיסות עולם כאלו.
4. בטוחים בזכרונות שכבר יש לנו ולא מערערים עליהם.
מה המלכודת?
הזכרונות שלנו חלשים בהרבה ממה שנדמה לנו ותלויים בגורמים רבים שאנחנו לא מודעים אליהם. נדמה לנו שהזכרונות שלנו מהתרחשות או למידה כלשהי הם האמת המוחלטת, בעוד שיכול להיות שלאורך הזמן נתנו לעצמנו פרשנויות מסוימות לגבי הזיכרון ושינינו את ההתרחשות או הלמידה המקורית בלי לשים לב.
מה עושים?
מבינים שהזכרון שלנו קל מאוד להשפעה. נמנעים מלהיות משוכנעים שאיך שאנחנו זוכרים משהו, ככה זה היה. אם שומעים עדות אחרת על זכרון שיש לנו, לא פוסלים אותה באופן אוטומטי.
5. קוראים מהר מדי הנחיות או הוראות
מה המלכודת?
המוח שלנו מורכב ומבולבל, כך שקריאה מהירה של הנחיות לביצוע משהו, גורמת לנו לאבד את המשמעות של מה שביקשו מאיתנו, בעיקר כשנוסח ההוראה קצת עמום.
מה עושים?
קיבלנו הנחיות או הוראות לביצוע משהו? קוראים יותר מפעם אחת, רצוי בקול רם, עד שאנחנו בטוחים שיש לנו את התמונה המלאה.
6. מתאמצים מדי לא לטעות
מה המלכודת?
אנחנו כל כך שונאים לטעות, עד שאנו מעדיפים לעיתים להעמיק את הטעות והעיקר לא להודות או להכיר בכך שטעינו.
המחיר הוא הטיית ה"עלות השקועה", שבה אנחנו מבצעים מהלך שגוי, שיש לו מחיר, ואנו עדין לא מסוגלים לסגת מההחלטה הזו, רק כדי לא לשלם את המחיר (למרות שככל שנמשיך בדרך השגויה נחמיר את מצבנו עוד יותר).
מה עושים?
בונים לעצמנו מערכת יחסים חדשה עם עולם הטעויות, ומרגילים את עצמנו להתייחס לטעויות כאל נכס בתהליך הלמידה ולא כאל משהו שיש להימנע ממנו בכל מחיר.
לכניסה לקישור (עם עוד 10 חבלות ופתרונות) לחצו כאן